.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آسيب شناسي تاسيس استاني جديد در غرب مازندران
رضا تيموري
آسيب شناسي تاسيس استاني جديد در غرب مازندران

در حال حاضر و طبق تقسيمات كشوري ايران اسلامي داراي 30 استان مي باشد. استانهاي خراسان رضوي ، خراسان شمالي و خراسان جنوبي نمونه هايي از استانهايي هستند كه حسب شرايطي در چند سال گذشته بوجود آمده اند.
در همين راستا چند سالي است كه بحث تاسيس استاني در غرب مازندران مطرح مي شود . اين موضوع طي روزهاي گذشته بصورت جدي تري بازگو شده و عمده مطالب بيان شده از دريچه مثبت بوده و به آسيبهاي ممكن به اين طرح كمتر پرداخته شده است .

همانطور كه مي‌دانيم در هر اقدامي بايد هزينه – فايده كار مشخص شده باشد و با كنار هم قرار دادن نكات مثبت و منفي متوجه خواهيم شد كه آيا طرح عملي است يا خير ؟ محاسن و مضرات طرح و پروژه چيست ؟ حال سوال اساسي اينجاست كه آيا هزينه – فايده تاسيس استاني در غرب مازندران مشخص گرديده است ؟ در اين يادداشت سعي خواهم كرد به برخي آفتها و هزينه ها كه مسئولين و مردم بايد مراقب باشند اشاره خواهم كرد باشد كه مورد توجه و استفاده قرار گيرد .

به جملات زير توجه كنيد : - شهرستان‌هاي نوشهرو چالوس قابليتهاي زيادي براي استقرار فرمانداري كل را دارا است. - سالهاست که در انتظار بودیم تا تشکیل یک استان شمالی دیگر را به مرکزیت تنکابن شاهد باشیم - تشكيل استان جديد در غرب مازندران مهمترين نياز مردم - نمایندگان شهرهای شرقی استان گیلان پیگیر طرحی برای تشکیل یک استان از استانه تا تنکابن هستند ...

با نگاهي به مطالب فوق كه از سوي اشخاص حقيقي و حقوقي مي‌باشد متوجه چند مطلب اساسي و مهم مي شويم كه در اين يادداشت به برخي از آنها به عنوان آسيبهاي اين طرح اشاره مي نمايم .

1- عدم بررسي دقيق موضوع : در اينكه غرب مازندران داراي ظرفيتهاي عظيمي است جاي هيچ ترديد ي وجود ندارد اما موافقان طرح بجاي چند بعدي ديدن مسئله تنها به بعضي از ابعاد آن هم ابعاد مثبت نگاه مي كنند . به نظر مي رسد آن طور كه بايسته و شايسته است هنوز آسيب شناسي دقيقي از اين كار صورت نگرفته است و بايد با بررسي استاني چون گلستان كه روزگاري در پيكره وجودي استان مازندران قرار داشت نقاط ضعف و قوت انجام اين كار مورد بررسي دقيق و موشكافانه قرار گيرد .انجام نظر سنجي هاي دقيق و علمي جهت آگاهي از خواست مردم ضروري به نظر مي رسد همچنين بايد با راهكارهايي اقناع عمومي حاصل شود .

2- عدم اجماع مسئولين : با نگاهي به مطالب مطرح شده مشخص مي شود تنها برخي از مسئولين غرب مازندران به بيان اين مسئله مي‌پردازند و عده‌اي يا مخالف طرح هستند يا نمي‌خواهند ريسك موضوع را بپذيرند و به طور كل به نظر مي رسد با همه متوليان اين منطقه مشورت صورت نگرفته است . لذا بايد بين مسئولين منطقه براي انجام يا عدم انجام همديگر را قانع كنند در آن صورت پروژه با سرعت بالاتري به پيش مي رود .

3- عدم نگاه قومي و قبيله‌اي : هنوز كليت طرح به تصويب نرسيده كه اشخاص مختلف با نگرشهاي متفاوت مركز استان را از شهر و ديار خود انتخاب كرده و به مردم معرفي مي نمايند . عده‌اي بدون بررسيهاي لازم و فقط جهت پز دادن هاي سياسي محل اقامت خود را بهترين گزينه براي مركز استان جديد مي دانند بدون اينكه بررسي نمايند مركز استان بايد داراي چه ويژگيهايي باشد كه در هر صورت باعث ايجاد مشكلاتي مي شود .

4- عدم نگاه سياسي به موضوع : از آسيبهايي كه مي تواند يك پروژه را بلاتكليف بگذارد و يا به بيراه ببرد نگاه سياسي و صنفي مي باشد با توجه به نزديكي زمان برگزاري هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي مسئولين مربوطه و مردم بايد مراقب باشند تا پيگيري اين كار به سوژه انتخاباتي تبديل نشود .

5- پاك كردن صورت مساله : مهمترين دغدغه مطرح كنندگان اين طرح حل مشكلات مردم در زمان سريعتر و آسانتر مي باشد دستگاههاي اجرا به همراه دستگاههاي نظارتي بايد زمينه حل مشكلات مردم نظير توزيع مناسب امكانات و غيره را با كيفيت بالاتري فراهم كنند اما گويا پيگيري اصلي ترين موضوع يعني حل مشكلات مردم به موضوع فرعي بدل شده است .

بسياري از افراد مسائل را تنها سفيد و يا خاكستري مي بينند و بندرت يافت مي شود كه مسئله‌اي چند بعدي ارزيابي گردد. بياييم بدون تعصب ، مشكلات و خواسته ها را مورد بررسي قرار دهيم و با در نظر گرفتن تمامي جهات طرحي را عملي سازيم .

تنها به بهانه مسافت و عدم توزيع مناسب امكانات نمي توان پيگير تاسيس استاني جديد شد چراكه كشورهايي با وسعت و جمعيت بيشتر از كشور ما هرگز اين راه را نرفته اند. به نظر نويسنده راه حل برون رفت از عدم توزيع مناسب امكانات را در‌ مديريت و نظارت دقيق مي داند.
در حوزه مسافت نيز با تكنولوژي‌هاي جديد فناوري گسترش دولت الكرونيك مي داند. تاسيس استان يا فرمانداري كل ؛مساله اين نيست بلكه مسئله بسيار فراتر از اينهاست و آن چيزي نيست جز حل مشكل مردم.

رضا تيموري


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 9 اسفند 1386
یادداشتی بر مقاله آسيب شناسي تاسيس استاني جديد در غرب مازندران
نوشته ای تحت عنوان " آسيب شناسي تاسيس استاني جديد در غرب مازندران" به قلم آقای رضا تیموری در روز 10 اسفند در سایت شمال نیوز درج گردید که صرفنظر از حائز توجه بودن برخی مطالب آن، می تواند بابی برای گفتگو و یافتن راهی مناسب برای رفع دغدغه های اصلی مردم غرب مازندران باز نماید. نگارنده این سطور، درج مقاله مذکور را به فال نیک گرفته و بر خود صلاح دانست نکاتی را یادآور شود. به منظور رعایت اختصار، از پاسخ به بندهای نوشته مذکور صرفنظر کرده و تنها به فراز آخر مقاله ایشان که عینا نقل می شود: " بسياري از افراد مسائل را تنها سفيد و يا خاكستري مي بينند و بندرت يافت مي شود كه مسئله‌اي چند بعدي ارزيابي گردد. بياييم بدون تعصب ، مشكلات و خواسته ها را مورد بررسي قرار دهيم و با در نظر گرفتن تمامي جهات طرحي را عملي سازيم ." می پردازیم:
1- ابتدا نمی توان این حقیقت را منکر شد که غرب استان همواره مورد تبعیض در همه ابعاد در مقایسه با مرکز استان بوده است.
2- با پذیرش واقعیت فوق، از دیدگاه سیستمی، رفع این دوگانگی از ضروریات است.
3- سالهاست این حقیقت نامیمون به انحاء گوناگون با فریاد و بی فریاد از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی به آسمان بلند است اما آنچه که به جایی نرسد فریاد است!!
4- تاسیس استان جدید در غرب مازندران، آخرین گزینه ای است که محلی های دلسوز به آن دست یازیده اند تا شاید در چهارچوب اقلیمی جدید، به مطالبات دست نیافته شان برسند و محرومیت های گذشته شان را جبران نمایند.
5- درست است در عصر ارتباطات، حاکمیت دولت الکترونیک ممکن است همه دغدغه ها را برطرف کند، اما منتظر ماندن تا آن موقع که همه رفتارهای اجتماعی ما متکی بر علم و فناوری شود، سر غرب استانی ها بی کلاه مانده است!!
6- چشم پوشیدن بر واقعیت ها، از عدالت به دور است. از مسؤلین محترم استانی و کشوری انتظار توجه به این موضوع حساس می رود.
7- در حالیکه در برخی ولایات میهن ما مردم برای طرح مطالبات خود از روش های نه چندان پسندیده استفاده کرده اند، مردم فرهیخته غرب مازندران، به طرز بسیار منطقی خواسته خود را مطرح کرده اند که جدا جای تحسین و تشکر از آنان دارد.
خوشحالیم که این حرکت مورد توجه واقع شده و به موضوعی برای بحث در محافل سیاسی و اجتماعی بدل شده است. حداقل تاثیر اینگونه حرکات، مورد توجه قرارگرفتن برخی نا رسایی ها در ساختار نظام اجتماعی ماست که امید است با سعه صدر دست اندرکاران، نسبت به رفع آنها اقدام لازم انجام گیرد.

اسداله امینی
مهدی علیپور 9 اسفند 1386
نویسنده این مقاله با تکرار فریب کاری های گذشته همچنان خواهان استمرار مصیبتهای فراوان بر مردم مظلوم این منطقه است و دلیل چاپ آن توجیه رویه کنونی و عدم تمکین به خواست و اراده به حق مردم این منطقه است. آقایان بنده حاضر به پاسخگویی به این مقاله سراسر نادرست هستم در صورت چاپ آنرا ارسال میکنم. اگر منافع شما اجازه بدهد آن را چاپ کنید. منتظر پاسخ حضرات هستم. مهدی علیپور
نا شناس 10 اسفند 1386
گرگانی ها با اون سابقه تاریخی حد اقل سی سال دنبال تقسیم بودند و آخرش این شد. از وقتی که جدا شدند نبود بلایی که به سرشان نیامده باشد . سیل و زلزله و .. اخیرا هم دچار دگر گونی فرهنگی قومی هم شدند . سیل مهاجرت زابلی ها به قدری زیاد شده که به نظر من تا چند سال دیگر اسم استان گلستان می شود سیستان و بلوچستان جدید.
در ضمن در این وسط ترکمن های بیچاره به تنها چیزی که فکر نمی کردند این بود که از زیر دست مازندرانی بودن باید برن زیر دست زابلی ها بشن . آنها به هیچ یک از خواسته های فرهنگی اقتصادی مذ هبی خود نرسیدند . ازشان بپر سید اون موقع برنامه ی ترکمنی بیشتر پخش می شد یا حالا. البته از قدیم گفتند خود کرده را تدبیر نیست.
در مورد غرب مازندران اولا : محال ممکن است که تنکابن با 40000
نفر بتواند مرکز استان بشود . همان طور که رئیس جمهور عزیز در پاسخ به آنها گفت باید بروید جمعیت خود را زیاد کنید بعدا ...
نوشهر و چالوس به تنهایی نمی توانند مکز شوند مگر اینکه مرکزیت به شهر جدید نولوس (ترکیب نوشهر و چالوس) برسد که حتی در این صورت جمعیت آنها به 100000 نفر هم نمی رسد . دولت برای خلاص شدن از دست این گونه مسائل طزح جدیدی داد برای فرمانداری کل شدن برخی مناطق ، که چهار شرط اصلی داشت که هیچ کدام آن را غربی ها ندارند و حداقل آن شهر بالای 100000 نفر است. در استان مازندران تنها آمل دارای چنین شرایطی است . در مجموع کل غرب مازندران به اندازه ی بابل و بابلسر جمعیت ندارد چه طور انتظار امکانات فضائی دارند.
اصولا غرب مازندرانی ها در یک توهم به سر میبرند. آنها فکر می کنند در شرق امکانات در حد واشنگتن dc به خدا شهر قائم شهر با 200000 نفر حتی یک سینما ندارد. تنها یک پارک دارد از نظر سایر امکانات حتی به اندازه ی یک شهر 2000 هم نمی رسد البته هر چه دارد مربوط به زمان قبل از انقلاب است . کارخانجات نساجی که زمانی در خاور میانه اول بودند امروزه تنها لاشه ی آن در شهر مانده که خوره روح مردم است . چه بوددیم و چه شدیم .
این مطلب هم فردا دامن گیلانی ها را هم می گیرد . تالشها که نیمی از آنها سنی اند و زبانشان به کل متفاوت است فاقد حد اقل ها هستند خواستار استان جدید می شوند . ترکهای آستارا که از همین حالا شمشیر را از رو بستند . در گیلان شرقی ها از دست غربی ها شکارند .
فکر نمی کنید مشکل جای دیگر است ؟ پس از انقلاب به استانهای شمالی به عنوان قطب کشاورزی نگاه می شد (که البته طرح درسبی بود و اگر درست اجرا می شد الان وضع ما خیلی خوب بود ) بنابر این صنعت به طور کل نادیده شد .
اخیرا متوجه شدند که این دیدگاه باعث عقب ماندگی همه جانبه ی شمال شده و تصمیم گرفتن که به صنعت هم بها بدهند البته باید مراقب مسائل زیست محیطی باشند.
پس این مشکلات برای تمام مردم شمال است نه فقط غرب مازندران . راه خلاص شدن از مشکلات تقسیم در حد پوزیترون نیست . بلکه تلاش بیشتر است در سطح ملی . به جای اینکه به معظم له نامه بنوسند که مارا جدا کنید . همه ی مسئولین شمال یک صدا بشن و بخواهند که قید و بند ها ی اقتصادی و اداری را از پای شمال باز کنند.
مهدی علیپور 10 اسفند 1386
ای مردم غرب مازندران بدانید استان شدن این منطقه بزودی تحقق خواهد یافت و هیچ کس حق ندارد در مقابل خواست و اراده مردم قد علم کند.
بکوشید در مقابل این زیاده خواهی ها بایستید و زیاده خواهان را عقب برانید حق از ان ماست ان الله مع الصابرین صبر پیشه کنید تا نصر الهی اشکار شود.
ما خواهان حقی هستیم که سالها شرق نشینان از ما گرفته اند تا کی کوچکترین مسولیت مثل مدیریت مدرسه کودکان ما را نیز از شرق استان بیاورند و برای ما اظهار فضل نمایند.
ما توان اداره شرق استان را نیز دارا هستیم آن وقت چرا باید تن به چنین ذلت و خواری دهیم.
اکنون که مردم برای حق مسلم خود فریاد برآوردند عده ای منفعت طلب و کسانی که منافع خود را در خطر میبینند که مبادا با جدا شدن این منطقه سلطه نامشروع آنها به پایان برسد صداهای رنگارنگ برآوردند که نمیشود مگر شما قیم مردم هستید.
این منطقه طبق اسناد از سالهای 64 - 65 فریاد برآورده که ظلم میشود تبعیض است بودجه نمیدهند بودجه ما را در شهرهای خودشان خرج میکنند مسولین ما را از اقوام خود منصوب میکنند کوچکترین مسئول ما را از شرق استان می آورند اما کو گوش شنوا .
این یک تبعیض نژادی است که حتی در آفریقای جنوبی نیز سابقه نداشت شما روی آنها را نیز سفید کردید.
آقایان ما ز یاران چشم یاری داشتیم / یاری که نکردید که هیچ این ظلمهای فراوان چرا.
شما را به خیر مارا به سلامت \ بگذارید دردها کمتر گردد وتوهینهاو تبعیضها ریشه کن شود شاید اینچنین خاطره خوبی باقی بماند.
آقایان عید نوروز در پیش است استقبال مردم از غرب استان را با شرق مقایسه کنید ببنید آیا این انصاف است که با این همه مسافر امکانات شرق استان سه تا چهار برابر غرب استان باشد انصاف داشته باشید انصاف انصاف.........
آقایان غصه امکانات و جمعیت را نخورند سنگ اندازی نکنند.
شما که توهین افراد مجهول الهویه به خواست مردم را چاپ میکنید جرات داشته باشید و این پاسخها را نیز چاپ کنید.
بدانید خدا به قلم قسم خورده و قلم ارزشمند است پس ارزش خود را با همنوایی با منفعت طلبان معاوضه نکنید.
همواره از مرگ یاد کنید تا به خود اجازه ندهید حق هیچ مظلومی پایمال شود.
آرمان 10 اسفند 1386
در پاسخ به دوست عزیزمان که فرمودند: "اصولا غرب مازندرانی ها در یک توهم به سر میبرند. آنها فکر می کنند در شرق امکانات در حد واشنگتن dc به خدا شهر قائم شهر با 200000 نفر حتی یک سینما ندارد." باید عرض کنم که درسته ولی در این استان از صدا و سیما و روزنامه ها و مجلات و نحوه تقسیم اعتبارات و..... همه اش از نکا و بهشهر و قائمشهر نام برده میشود و به آنها بها می دهند.این که دیگه درسته؟؟؟!!!!!! به عنوان نمونه می توانید این مقاله را که بخشی از آن درباره بی مهری و قهر مسئولان صدا و سیمای مازندران به غرب استان می باشد را بخوانید. عزت زیاد آرمان از رامسر
محمد 10 اسفند 1386
در پاسخ به یکی از نظرات خوانندگان گرامی که درباره استان گلستان و وقوع بلایای طبیعی دراین استان باید بویم وقوع این قبیل مسائل ربطی به جدایی این استان از مازندران ندارد تفکیک گلستان از مازندران یک اقدام صد درصد مثبت بود و در طی 10 سال گذشته اقدامات بسیار مثبتی دراین استان صورت گرفت که بدون استقلال گرگان وگلستان هرگز این حرکتها انجام نمی شد و رشد این منطقه به مراتب از زمانی که در چنته مازندرانی ها بود و به وسیله آنان استثمار می شد به مراتب در طی 10 سال گذشته بهتر بوده و خواهد بود و هیچ یک از ما گرگانی ها نارضایتی از این بابت نداشته و نداریم دررابطه با سیستانی ها نیز باید بگویم همه ی آنها مهره ی سوخته و خنثی بوده و کاری از پیش نمی برند و لازم به ذکر است شما شاهد سیل مهاجرت آنان به شرق مازندران نیز خاهید بود کما اینکه در سالهای اخیر حضور آنان در شهرهای بهشهر ونکا محسوس بوده است
احمديان 11 اسفند 1386
سلام با تشكر از نويسنده يادداشت مي خواستم بگويم كه اين بحث سياسي نيست و به نظر من نويسنده حتي عنوان يادداشت خود را نيز سياسي انتخاب نكرده است تا بار سياسي بخود نگيرد
كجوري 11 اسفند 1386
نويسنده مسئله‌اي را مطرح كرده و خواهان بررسي كارشناسانه به موضوع شده اين نه تنها ناراحتي ندارد بلكه بايد از او تشكر كرد كه مسئله را از زواياي ديگري بررسي كرد من و دوستانم از او تشكر مي كنيم
بهراد 11 اسفند 1386
از دغدغه نگارنده محترم و همه دلسوزان هم استانی تشکر میکنم. تجربه ایکه در طول مدت گذشته پیدا کردیم نه تنها از مواهب تفکیک استان گلستان از مازندران که توامان با پیشرفت و تحول همراه باشد بهره مند نشدیم بلکه ماهیتا از یک استان سبز و با طراوت داریم فاصله میگیریم. لذا طرح موضوع تفکیکات جدید و انجام آن صرفا از امکانات بالقوه و بالفعل استان خواهد کاست.
عليپور 11 اسفند 1386
از مديريت محترم سايت مي خواهم كه اين مطلب را در قسمت يادداشت ها و يا ديدگاهها قرار دهند
نا شناس 11 اسفند 1386
مسئول تصمیم گیرنده در مورد استان شدن مجلس است . از سه نماینده ی فعلی غرب استان دوتا مخالف یکی موافق است . البته شاید در این دوره تغییری ایجاد بشه. در ضمن غربی ها که نفوذ کافی در استان برای تخصیص اعتبارات ندارند توی مجلس چی کار می خوان بکنند؟ درضمن شرقی ها هم بی کار نمی نشینند .
تارا-تهران 12 اسفند 1386
با تشکر از نویسنده محترم به نظر بنده مردم استان باید به فکر تشکیل مازندران واحد و قوی باشند. در غیر اینصورت با تفکری که در تک تک شهرها و روستاهای استان وجود دارد .همه خواستار این موضوع هستند که شهر محل سکونت و یا روستای محل سکونت انها تبدیل به یک واحد مستقل (استان -کشور-جمهوری خود مختار )شود .که این موضوع تنها باعث از بین رفتن مازندرا ن با ان سابقه تاریخی مشود.پس مشکل را باید در جای دیگر جستجو کرد
تارا- تهران 12 اسفند 1386
با تشکر از نویسنده محترم

مردم استان باید به فکر مازندران واحد و قوی باشند.و الا به نظر تک تک شهروندان مازندرانی
شهر محل سکونت انها پتانسیل نه تنها استان بلکه یک کشور را هم دارد
ابوالفضل شفيعي 12 اسفند 1386
يكي از عزيزان گفت غرب مازندران اندازه بابل و بابلسرجمعيت نداره ولي ايشون نگفت وسعت فقط تنكابن از بابل وبابلسرو جويبارو قائم شهر وشهرستان هاي معذرت ميخام نيم وجبي اونور بيشتره
مطلب ديگه درباره جمعيت
استان سمنان يا كهكيلويه وبويراحمد يا اردبيل چقدر جمعيت دارن؟وقتي نطق ميكني حتما ميدوني
پس رو هوا حرف نزنيم اينم بگم شما از آب گل الود ماهي نگيرين رامسر تنكابن چالوس نوشهر وحتي نور براي كل غرب مازندران عزيزن
شما بهتره برين كينه صدساله ساري با بل رو درست كنين
شفيعي از تنكابن
شهریار 13 اسفند 1386
دوست عزیز! کسانی که پیگیر این قضیه هستند حرف ها و استدلالات خود را در نشریات استانی چاپ کرده اند و شما که هم مدعی خبرنگاری و هم جوان بودن دارید بسیار راحت می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. اگر نبود منع فراقانونی نشریات استان از چاپ هر گونه مطلب در این مورد از سوی مسئولین پر نخوت مرکز نشین هنوز هم می شد صداهای مستدل و منطقی این جماعت را شنید. در ضمن اگر واقعا در منطقه و بین مردم زندگی می‌کنید و درد آنان را از نزدیک احساس می کنید دیگر چه نیاز به دلیل. آفتاب آمد دلیل آفتاب. رنج مزمن مردم این منطقه عقب نگاه داشته شده خود گویا تر از هر استدلالی است. به علاوه مهم تشکیل استان و محقق شدن این هدف است چون در آن صورت مرکزیت آن هر کجا که باشد قطعا نزدیک تر از ساری خواهد بود. البته مسافت تنها کوچک ترین دلیل است.
دوست عزیز دلایل موافقان مشخص است و هر روز با عملکرد آقایان مسولان استانی به آن افزوده می شود. شما اگر تصمیم نگرفته اید دیگر اعلام مخالفت چرا و اگر تصمیم گرفته اید که ناساز این نواباشید بسم الله. دلایل مخالفت عرضه کنید شاید ما به شما پیوستیم و با هم بر طبل مخالفت کوفتیم و علم تعارض برافراشتیم! فقط مسائل کودکانه و خصومت‌های بچگانه که ناشی از کم ظرفیتی و بی بصیرتی است مطرح نکنید و منافع منطقه ای را به پای بغض شخصی ذبح نفرمایید.
دادجو
نا شناس 13 اسفند 1386
آقایان اینقدر با هم مشاجره نکنید. بهترین راه ایجاد یک استان جدید از آمل تا رامسر و به مرکزیت نوشهر و چالوس است. اونوقت با اضافه شدن جمعیت آمل به منطقه مشکل جمعیت هم حل میشه. تازه آمل که در مرکز قرار داره و از نظر فاصله براش فرقی نمیکنه جزِ کدوم استان باشه. روابط آملیها هم با ما خیلی خوبه. خودشون هم خیلی مایلند به استانی تو غرب مازندران بپیوندند. اینو هر کسی که دوستی در این شهر داره میدونه .حتی از اظهار نظرهای مسئولانشون میشه فهمید. دل خوشی هم از شرق مازندران بخصوص بابل و ساری ندارند و تر جیح میدن هر چه زودتر از این دو شهر جدا بشن. مرکز استان هم میتونه هر دو شهر نوشهر چالوس باشه. هم بندر داریم هم فرود گاه و مهمتر از همه همدلی! بعضی ادارات کل تو یه شهر بعضی دیگه تو یه شهر دیگه یا اصلاً ادارات کل رو بین شهرها از آمل تا رامسر تقسیم میکنیم. استانداری رو هم یا چالوس یا نوشهر .خودمون یه شهر انتخاب میکنیم، شما نگران نباشید!!
زنده باد استان مازندران غربی از آمل تا رامسر و به مرکزیت نوشهر و چالوس.
مدنی 13 اسفند 1386
خدمت شما آقای آملی که غرب مازندزان را با یک تیم فوتبالی که گل زن یا به قول شما تمام کننده ندارد برسانم که : من روزی کنار پیر مردی که چیزی از فوتبال نمی داند نشسته بودم که به جای تماشای فوتبال فقط جمله شما از دهنش در می آمد .
حسن / از غرب 13 اسفند 1386
شما شرقی ها که انقدر ادعاتون میشه . مارو به حال خودمون بگذارین شما چرا انقدر کیلیدین ؟
نسیمی از تنکابن 13 اسفند 1386
به نظر من غرب فقط از نوشهر تا رامسر . گیرم نورم گفتیم غرب .
ولی آمل ربطی به موضوع نداره .
آمل پیشکشه شرقی ها
حسینی 13 اسفند 1386
به قول پدرم تو ساری و آ مل وقتی بچه ای به دنیا میاد به جایه این که زیر گوشش اذان بزنن میگن : راییس بانک تنکابن راییس بیمارستان چالوس و راییس برق تنکابن و ....
یعنی ما این همه بچه های تحصیل کرده داریم یک کودومشون لیاقت این کارارو نادارن ؟
مدنی 14 اسفند 1386
شرق مازندران با اینکه این همه بوجه غرب میخوره بازم هیچ پیشرفتی نمی کنه چرا ؟
مدنی از تنکابن
مدنی 14 اسفند 1386
شرق مازندران با اینکه این همه بوجه غرب میخوره بازم هیچ پیشرفتی نمی کنه چرا ؟
مدنی از تنکابن
معافی 14 اسفند 1386
من از یه سارویه پرسیدم جاهای دیدنیه ساری کجاست ؟
گفت : عباس آباد بهشهر !!!!!!!!!!!!!!
موضوع چیه ؟
مگه بهشهر جزیی از ساریه ؟
معافی از تنکابن
نسیمی 14 اسفند 1386
در جواب برادری که گفته اسم استان بزاریم غربستان برسونم :
در حال حاضر مازندران از غرب تا شرق
یعنی اگه جدا شدیم و ما اسم استان گذاشتیم غربستان شما هم باید بزارین (شرقستان)
نسیمی از تنکابن
عرب 14 اسفند 1386
سلام
به نظر من به شرهای غربی استان خیلی ظلم شده
مثلا به شهرستان بزرگی مثل تنکابن که در خود شهر های توریستی و ساحلی در خود جای داده .
اگر دقت کنیم در شهری مثل سلمانشهر که در آن خصوصی سازی به اوج خودش رسیده ولی دریغ از یک ...
مشکل از مرکز نیست " مشکل فاصله زیادی است که با مرکز استان دارد .
با تشکر
عرب از ساری
نا شناس 14 اسفند 1386
اون آقایی که معلوم نیست از کجاست و شهر مارو مثل گوشت قربونی داره بین شرق و غرب تقسیم میکنه عرض کنم آملی ها هنوز اونقدر بد بخت نشدن که بخوان خودشونو به شرق یا غرب مازندران بچسبونند. اگه هم ترجیح میدیم از اون دو شهر جدا بشیم واسه اینکه دوست داریم مستقل باشیم. (که خدارو شکر داریم میشیم) نه اینکه دوباره بیفتیم زیر دست شما تا هرچی عقده از ساری و بابل دارین سر ما خالی کنین. نه آقا از این خبرا نیست. استان شما مال خودتون خیرش رو هم ببینید. ما هم هر کاری از دستمون بر میاد بعنوان یه هموطن انجام میدیم فقط مارو قاطی دعوای شرق و غرب نکنید چون هیچ ربطی به مانداره.
نا شناس 14 اسفند 1386
یکی مارو میبخشه به غرب، بعد همشهریش میگه نه آقا مانمیخوایم بدینشون به شرق. هی آمل! ببین کارت به کجاها کشیده شد.
نا شناس 14 اسفند 1386
من نمیدونم چطور میشه تفسیر کرد؟ واقعاً یکپارچه بودن یک استان چه فایده ای میتونه داشته باشه؟ برعکس وجود چند مرکز استان در منطقه یعنی اختصاص بودجه فراوانتر و شکوفایی بیشتر. تازه اگه واقعاً سارویها و بابلی ها سودی نمیبرند چرا اینقدر برافروخته میشن؟ چرا بر شهر ویژه شدن آمل اینقدر سنگ اندازی میکنن. خدمت اون آقای احتمالاً تنکابنی هم که با نارحتی گفت که آمل پیشکش شرقیها اینو بگم که نه شما و نه هیچکس در هر 4 جهت این استان حق تقدیم و پذیرش و عدم پذیرش و .... این شهرو ندارین.اینو بدونید هیچ کجا به اندازه آمل از تشکیل یه استان در غرب مازندران حمایت نمیکنه. حتی اگه خودتون هم نخواین! اما جو نگیرتتون!!! این به معنی چسبوندن خودمون به شما نیست. حمایت میکنیم چون باعث شکوفایی اقتصاد منطقه شده و ما هم نفع میبریم. به امید روزیکه همه مصلحان و فرهیختگان منطقه در راس امور باشند تا با اجتناب از نامدیریتی مجال ابراز عقده به مغرضان و افراد بی مسئولیت را ندهند.
حسنی 15 اسفند 1386
یه برادر آملی مسخره میکنه میگه : غرب مثل تیم فوتبلی که تمام کننده نداره . (یه جور بیان کرد که خودش شرقی که انگار دوست نداره استان جدیدی در غرب بوجود بیاد )

این طور که مشخص شما هم یه برادر آملی هستین که میگین : هیچ کجا به اندازه آمل از تشکیل یه استان جدید در غرب مازندران حمایت نمیکنه .

پس شما اول برین سنگاتونو با همشهری های گرامی خودتون وا بکنین بعد ...
نا شناس 15 اسفند 1386
به جای این قدر جار جنجال و هیاهو ، یک نفر پیدا نمی شه که علمی و منطقی حرف بزنه . دوستان یک آماری از در صد جمعیتی و درصد بودجه ی تخصیص یافته به تمام شهر های مازندران با منبع موثق ارائه کنند تا ببینیم حق چه کسی واقعا ضایع می شود . غربی ها یا شرقی ها یا مرکزی یا ...
نا شناس 15 اسفند 1386
نوشهر و چالوس روی هم صد هزار نفر جمعیت ندارند . چطور می خواهند آمل با دویست هزار نفر جمعیت به خودشان بچسبانند؟
امامی 15 اسفند 1386
اینجور این که این برادر آملی صحبت کرد .
ما غربی ها بیخیال استان جدید شدیم .
ما قبول داریم از محمود آباد تا رامسر باز هم جزیی از مازندران باشه . فقط این وسط یه استان جدید تاسیس بشه به نام *آمل*
از تنکابن
نا شناس 15 اسفند 1386
خدمت اونی که نوشت "به قول پدرم تو ساری و آ مل وقتی بچه ای به دنیا میاد به جایه این که زیر گوشش اذان بزنن میگن : راییس بانک تنکابن راییس بیمارستان چالوس و راییس برق تنکابن و ...."
اولا : هر مسلمانی که به دنیا می آید توی گوش اون اذان می گویند. این حرف شما یک توهین آشکار است هر چند منظور شما چیز دیگری باشد . شما باید از همه ی آملی ها وساروی ها عذر خواهی کنید که آنها را با نامسلمان مقایسه میکنید .
ثانیا : اگر حرف شما درباره ی مدیر مدرسه و رئیس بانک و. .. را ست باشد ، نشان می دهد که شما حتی اینقدر نفوذ و توانایی ندارید که حتی مدیرتان مدرسه تان را باید از جای دیگر بیاورند . حالا چگونه می خواهید استان تشکیل دهید ؟!!
و اگر حرف شما راست نباشد ، این نشان می دهد که بهضی ها قصد دارند با عوام فریبی و مظلوم نمایی یک موجی ایجاد کنند و سواری بگیرند .
ثالثا: خیلی ها تو نوبت استان شدن جلوی شما قرار دارند. اگر مجلس بخواهد غرب مازندران را استان کند باید عواقب احتمالی را ناشی از بالا رفتن انتظارات در استان هایی که با این گونه مسائل مواجهند بپذیرد . از جمله 19 شهر بالای صد هزار نفر در کشور که مرکز استان نیستند و دولت برای کاهش انتظارات ، آنها فرمانداری کل کرده است . هم چنین اقلیت های مذهبی و قومی چون کرد های آذر بایجان غربی ، اعراب خوزستان ، و حتی تالشان گیلان و ترکمن های گلستان که با وجود استان شدن هنوز به خواسته هایشان نرسیدند.
نا شناس 15 اسفند 1386
جالبه! اون موقع که میخوان نامه بدن از ما نوریها میخوان زیرشو امضا کنیم. اما هنوز هیچی نشده یکی پا میشه میگه : " گیرم نورم گفتیم غرب!!! ". مگه شما قطب نمایی؟ این بود رسم مروتتون!؟ دارم فکر میکنم بعد تشکیل اون استان احتمالی چه جملاتی خواهیم شنید : " ما با شما فرق میکنیم!، بهتون لطف کردیم قبولتون کردیم!، چرا مازندرانی گپ میزنید!، چرا با اونا فامیلید، اصلاً چرا در جهت شرق ما قرار دارین و......" و از اون جایی که طبق استدلال جدید هرکی که غربتره بهتره و مستحقتر، احتمالاً نوریها در تقسیمات جدید مصداق این جمله خواهند بود :" از اونجا رونده و از اینجا مونده!!!"
خاکپور ( چرا قبلی رو درج نکردید؟)
نا شناس 15 اسفند 1386
با سلام من از طرف تمام همشهریام از مردم شریف و فرهیخته غرب مازندران بخاطر اظهار نظر اون همشهری بی نزاکتمون (که کلمه سرکوب رو بکار برد) و ظاهراً منظور خاصی نداشت پوزش میخوام . و بخودش میخوام بگم : آخه تو که بار کلماتی رو که از دهنت در میادو نمیدونی بعدش هم با اسم شهرمون زیرشو امضا میکنی. اصلاً به چه حقی اظهار نظر میکنی؟؟؟ به تو چه؟ مگه تو قیم اون منطقه ای که حرف از سرکوب میزنی؟ حتی اوناییکه مسئوایتی در قبال اونجا دارند هم حق همچین فکری رو ندارن. تو اگه خیلی عرضه داری - که معلومه نداری و همچین افکاری از سرت میگذره- به فکر شهر خودت باش چه کار به حق و حقوق دیگران داری؟
ابی 15 اسفند 1386
اون آقایی که معلوم نیست از کجاست که فقط اولا و ثانیا و ثالثا...
میکنه برسونم یک بار دیگه جمله بالا رو بخون . اگه دقت کنی میبینی اسمی از مدیر مدرسه نبردم (شما از کجا نگاه می کنین؟)
ابی 15 اسفند 1386
اون آقایی که معلوم نیست از کجاست که فقط اولا و ثانیا و ثالثا...
میکنه برسونم یک بار دیگه جمله بالا رو بخون . اگه دقت کنی میبینی اسمی از مدیر مدرسه نبردم (شما از کجا نگاه می کنین؟)
ابی 15 اسفند 1386
من از اون دوست عزیز نوری معضرت می خوام
من قصد جسارت نداشتم
فقط می خواستم برسونم آمل جزیی از غرب نیست . OK
ابراهیم 16 اسفند 1386
من از اون برادر نوری معضرت خواهی میکنم .
من با اون جمله می خواستم برسونم آمل جزیی از غرب نیست . ok
من این متن برای 7 بار میفرستم اما چاپ نمی کنن
ابراهیم 16 اسفند 1386
با سلام خدمت همه دوستان عزیز
یکی از دوستان گفت که آمار دقیقی از برنامه و بودجه که منبع معتبری داشته باشد وجود ندارد .
در سفر رئیس جمهور به استان بودجه اختصاصی به شهرهای مورد نظر بدین ترتیب است : ساری 120 میلیارد تومان " بابل 77 میلیارد تومان " قائمشهر 67 میلیارد تومان " آمل 55 میلیارد تومان " نوشهر 80 میلیارد تومان " (نوشهر دارای بندر و فورودگاه می باشد و این بودجه برای توسعه آنها بود) فکر نمی کنم این چهار شهرستان رو هم دارای بندر و فرودگاه باشند " تنکابن 50 میلیارد تومان با 4 بخش و 6 شهر تابع
اشاره ای به زیر ساخت های مختلفی در استان می پردازم
رائیس راه وترابری استان گفت هدف ما ایمن سازی تعریض و خط کشی جاده هراز می باشد یا برای پیچ شیطان در جاده هراز حدود 5 میلیارد تومان اعتبار داد پس تکلیف بزرگ راه تهران شمال که پس از 10 سال 10% پیشرفت داشته یا کمربندی تنکابن که پس از گذشت بیش از 20 سال معلوم نیست کی به اتمام برسد...
اشاره ای به وضعیت بهداشت ودرمان در غرب و شرق استان می کنیم
ما 5 بیمارستان تامین اجتماعی در استان داریم که چهارتای آن در چهار شهر همجوار ساری و قائمشهر و بابل و آمل می باشد و بیمارستان دیگر در چالوس است که جواب گوی نوشهر و چالوس را هو نمی دهد در غرب استان ما چند بیمارستان تخصصی قلب و سوختگی و اطفال داریم ؟ در واقع نداریم . در شرق استان چطور ؟ ما در غرب استان حتی 1 دستگاه MRI نداریم
در رابطه با وضعیت دانشگاهها که هیچ واحد دانشگاه دولتی در غرب استان نداریم ولی در شرق استان چند دانشگاه دولتی مانند علم و صنعت بهشهر و دانشگاه کشاورزی ساری و دانشگاه مازندران و دانشگاه نوشیروانی بابل و دانشکاه علوم پزشکی بابل (ما که تبعیضی ندیدیم)
در مورد واحدهای صنعتی : فاز دو شهرک صنعتی ساری و فاز سه شهرک صنعتی آمل در حال بهره برداری می باشدولی شهرستان های رامسر و نوشهر شهرک صنعتی ندارند . در اخبار شنیدیم کلنگ کارخانه خودروسازی بابل زده شد ولی بزرگترین کارخانه چرم خاورمیانه (خزرخز) ورشکست شد و کسی به سراغ آن نرفت . در اخبار استان به پیگیری وضعیت زندان ساری که در داخل شهر بود پرداخته شد ولی زندان تنکابن همچنان در مرکز شهر است .
منتظر مطالب بعدی من باشید . از مدیران سایت تقاضا دارم مطلب فوق را چاپ نمایند . مدنی از تنکابن


نا شناس 16 اسفند 1386
طبق آمار 85
ساری : جمعیت 495,360
بابل : جمعیت 469,591
آمل : جمعیت 347,775
قائمشهر : جمعیت 295,334
تنکابن : جمعیت 193,482
نوشهر : جمعیت 116,334
حال طبق آماری که اون دوستمون ارائه کرد ببینیم به هر نفر از افراد شهرستان های مذ کور چه مقدار بودجه به تومان اختصاص می یابد. به ترتیب از بیشترین به کمترین :
نوشهر : 687,675
تنکابن : 258,242
ساری : 242,248
قائمشهر : 186,230
بابل : 163,972
آمل : 158,148
خدا را شکر می کنم که وقتی از از عالم توهم و خیال به عالم واقعیت و آمار می رویم (آن هم آماری که خودشان ارائه کردند) می بینید که این غربی ها هستند که حق شرقی ها می خورند.
الحق قدیمی ها راست گفتند که " زمستان می رود و رو سیاهی به ذغال می ماند "
نا شناس 16 اسفند 1386
خدمت آن دوست عزیز از تنکابن : اولا : پروژه ی آزاد راه تهران شمال یک پروژه ی ملی است که ربطی به استان و استانداری ندارد . شما بروید یقه ی دولت را بگیرید. ثانیا : شش ماه فکر می کنید کمر بندی ساری جند سال است که در حال درست شدن است ؟ ثالثا : بسیاری از بیمارستانها و امکانات که علل خصوص در بابل وجود دارد برای آنهاهیچ گونه بودجه ای از دولت دریافت نشده است و تنها به وسیله ی خیرین فراهم شده ، آیا به خاطر اینکه شما خیر نداری ما مقصریم؟ رابعا : تنها جمعیت بابل از کل چار شهرستان غربی بیشتر است و تقزیبا کمتر از یک ششم جمعیت استان را شامل می شود که غرب نسبت به جمعیتش امکانات کمتر از شرق ندارد . دو فودگاه و یک بندر و ... خودشان هم می گویند از پنج تا بیمارستان یکی در غرب است که نسبت به جمعیتش فرا تر از عدالت است. خامسا : قائمشهر به عنوان چارمین قطب جمعیتی استان هم تنها یک شهرک صنعتی در حال ساخت دارد. قائمشهر شهری است که اساس تشکیل آن کار خانجات نساجی بودند که در زمان پهلوی اول به دلیل علاقه به زادگاهش تاسیس شدند. تا جند سال پیش در خاور میانه اول بودند . اکثر قریب به اتفاق مردم شهر تا نیز کارگر کارخانه بوند. الان بیش از پانزدده سال است که این کارخانه جات ور شکسته شده اند. اکثر مردم با مشکلات عدیده ی اقتصادی و اجتماعی این فاجعه دست و پنجه نرم می کنند. امروزه لاشه ی این کارخانه جات در شهر خوره ی جان مردم است . هیچ کدام از مسئولین پاسخگو نیستند . هر کدام وعده ای می دهند و می روند . عینا همین وضعیت اما به صورت خفیف تر سر مردم بهشهر آمده است . کمی هم انصاف داشته باشید . شما واقعا فکر می کنید این ور چه خبر است . در نظر بگیرید برای اولین بار به استان ما بیای و از رامسر تا گلو گاه را ببیند در کجا فقر و محرومیت را بیشتر میابد. غرب یا شرق؟
نا شناس 16 اسفند 1386
تو ننوشتی مدیر مدرسه ولی یکی مثل تو توی همین صفحه نوشته (نظر سوم از بالا)
اسدي 19 اسفند 1386
از مدير محترم سايت تقاضا دارم با توجه به اهميت موضوع آن را در ستون يادداشت تا مدتها نگه دارند تا همه نقطه نظرات بيان شود چون به نظر مي رسد هنوز بخش كارشناسي و نخبه استان مطالبشان را بيان نكردند و بيشتر مطالب مطروحه بيش از اين كه كارشناسي باشد نزاع هاي بومي و منطقه است
نا شناس 19 اسفند 1386
با سلام
در جواب به دوست عزیز که نگفته از کجاست...
شما گفتین آزاد راه تهران-شمال هیچی ما هم میگیم هیچی .
ولی اختصاص بودجه به محور هراز را تائید میکنید " می خواهم در رابطه با قدیمی ترین راه مباسلاتی شمال کشور محور کندوان از شما بپرسم که عمران و نوسازی و ایمن سازی این محور که دیگر طرح ملی نیست پس چرا اکثر سال مسدود است و کسی پاسخ گو نیست
محور کندوان که راه ارتباطی دو کلان شهر (کرج و تهران) به شمال کشور است و یا محور تنکابن به قزوین که یک طرح استانی است به کجا رسید ؟
در بحث بهداشت ودرمان خدمت دوست عزیز عرض کنم که تجهیز و نوسازی بیمارستان های دولتی استان به عهده دانشگاه علوم پزشکی می باشد نه خیرین . برای مثال در امیرکلا که معلوم نیست کجاست می شنویم که از سال آینده پیوند مغز استخوان اطفال در بیمارستان نا کجا آباد (امیر کلا) انجام
می شود .
گفتند که در غرب استان دو فرودگاه و یک بندر داریم
یک سوال : این ها را چه کسی ساخت ؟
بندر امیر آباد و بندر چند منظوره فریدونکنار را چه کسانی ساختند ؟
پس متوجه می شویم که ما مدیون کسی نیستیم .
در بحث صنعت چرا 37% صنعت استان در یک شهرستان (آمل) مستقر
است ؟ شما فکر می کنید کارخانه خزرخز که بزرگترین کارخانه چرم خاورمیانه بود چه تعداد کارگر و کارمند داشت ؟
در خصوص اختصاص بودجه شهرستانی مانند دزفول 400 میلیارد تومان یعنی بیش از نیمی از بودجه مازندران را به خود اختصاص داد یا در استان فعلی خودمان چرا بودجه قائمشهر از آمل بیشتر است ؟ بی شک بیدلیل نیست " به دلیل ساماندهی کارخانه نساجی یا چرا بودجه نوشهر از آمل بیشتر است ؟ به دلیل توسعه بندر و فرودگاه یا شهرستان تنکابن
به شما حق می دهم که به بودجه این شهر اعتراض کنید
زیرا شما مفهوم توریست را نمی دانید در ایام عید و تعطیلات تابستان و غیره که چهار ماه از سال است جمعیت این شهرستان به جمعیت یک کلان شهر میرسد که با امکانات موجود حتی نمی توان آبرو داری کرد
شما میدانید جمعیت استان سمنان یا کهکیلویه و بویراحمد چقدر است ؟
پس مبحث جدیدی برای بحث انتخاب کنید .
"فرزند کمتر زندگی بهتر"
پس کمی هم به فکر کیفیت زندگی باشیم .
دوست عزیزمان از مراکز دانشگاهی و آموزشی دولتی صحبتی به میان نیاوردند .
در دهه فجر شاهد حضور وزرا و معاونینشان در استان بودیم " حتی یک معاون وزیر به غرب استان آمد ؟ چرا ؟
در برف اخیر که طی 40 سال گذشته بی سابقه بود خسارات جبران ناپذیری به غرب مازندران وارد شد " حتی یک مسئول درجه چند استانی را هم در غرب مازندران ندیدیم . چرا ؟ و صدها چرای دیگر
خدمت دوستان باید عرض کنم در غرب استان در آینده ای نه چندان دور مستقل خواهد شد .
ان الله مع الصابرین
با تشکر از مدیران سایت
شفیعی از تنکابن
اسماعيلي 20 اسفند 1386
به عنوان يك هم استاني از همه دوستان در شرق و غرب استان خواهش مي كنم دست از اين نزاع ها برداريد اين يك موضوع كاملا تخصصي است و اگر نياز باشد يا استان جديد تاسيس مي شود يا مشكلات مردم برطرف مي گردد.
نا شناس 21 اسفند 1386
دمش گرم
تو ایران فقط بابل از این خیرا داره
اونم چی
از اون خیرای که بیمارستان و مدرسه و دانشگاه و ... میسازه "
اونم چی به نامه خودش نمی سازه . به نام دولت میسازن که کسی متوجه نشه اسمه خیر چیه
تنکابن
ابراهیم 21 اسفند 1386
بله درست جمعیت کل شهرستانهای غرب مازندران تا 1000 سال دیگم به گرد بابل نمی رسه .
در جواب برادر گلم از بابل لازم میبینم بگم که : فرزند کمتر زندگی بهتر

از تنکابن
ابراهیم 22 اسفند 1386
با سلام
اگر دقت کنیم میبینیم وسعت تنکابن از بابل بیشتر است.
ولی یه سوال در ذهن آدم پیش میاد که چرا جمعیت بابل خیلی بیشتر از تنکابن است ؟
چون اکثرا در شهر و یا روستا های تنکابن تعداد افراد خانواده با پدر و مادر 4 نفر است ولی در بابل شهر یا روستا فرق نمی کند اکثرا فقط تعداد بچه های خانواده 8 به بالا هستند.
اینارو من از خودم در نیاوردم : من دانشجو بابل هستم و اینارو به چشم دیدم .

تنکابن
ahmadi 25 اسفند 1386
از آن هنگام که این شهرها بعلت علاقه بی مورد رضا خان به این شهرها و به استان زادگاه خود مازندران این شهرها را از موطن اصلی گیلان جدا کرد به مازندران ضمیمه کرد .مردم این شهرها در واقع به دنبال گم گشته ئ خود در تب و تاب اند
نا شناس 27 اسفند 1386
با سلام به همه
به نظر من این بحثهای رامسری ، تنکابنی ، بابلی ، ساروی ... کاملا بی فایده و خارج از منطق هست. استان شدن قسمت غربی مازندران شاید اعتبارات تخصیصی به شهرهای غربی را افزایش بده اما تجربه دیگر شهرها و مناطقی که استان شدن نشون داده که همه مشکلاتشون حل نشده. اگر برای حل مشکلات هر شهری اون شهر باید استان بشه پش همه شهرهای کشور باید یه استان بشن. نگاهی به بودجه تخصیصی شهرهای مختلف استان نشون میده که به شهرهای غربی استان ظلمی نشده.
وجود امکانات آموزشی و درمانی بیشتر در شهرهای بابل ، امل ساری تا حدی منطقی هست خیلی از این امکانات از سالها پیش بوده و جمعیت بیشتر این شهرها نسبت به غرب این اقدامات رو موجه میکنه ضمن اینکه اقدامات خود مردم و خیرین در پیشرفت این شهرها مخصوصا بابل انکار ناپذیره.
البته قبول دارم که امکانات درمانی در غرب کمتره ولی شاید دلایل دیگه ای
داشته باشه شاید به خاطر جمعیت کم اون مناطق علیرغم وسعت زیاد دولت و مجلس زیر بار نمیرن شاید نماینده های اون مناطق چندان کارا نباشند و ... این درست نیست که بدون مدرک همه تقصیر ها رو گردن شهرهای دیگه بندازیم.

شهرهای بابل ، ساری و آمل جز شهرهای قدیمی و باسابقه هستند آمل و ساری زمانی مرکز حکومتهای محلی بودن و بابل به لطف بازارهای هفتگی و نزدیکی به دریا در طول سالیان رشد کرده و به جمعیتش اضافه شده در اون زمانها شهر نوشهر اصلا وجود نداشت. در مورد جمعیت زیاد بابل و تعداد افراد خانوار بهتره با آمار رسمی صحبت بشه. اینکه یه شهری از شهر دیگه ای پرجمعیت تره چیز عجیبی نیست و تو همه جای دنیا بعضی از شهرها به دلایل مختلف جمعیت بیشتری جذب میکنن. اگه به روش اون دوستمون که خانواده های بابلی رو 8 نفره در نظر گرفته استناد کنیم با توجه به جمعیت و وسعت ، پس تهران باید دارای خانواده های 200 ، 300 نفره و سیستان و بلوچستان دارای خانواده های کمتر از دو نفر باشه(!!!!).

تو همه جای دنیا امکانات شهرها با جمعیت و استعدادشون تناسب داره. عدم وجود امکانات صنعتی در شهرهای غربی شاید به خاطر استعداد این مناطق در جذب توریست باشه قراره در رامسر یه هتل هفت ستاره ساخته بشه به عنوان یه بابلی اصلا از اینکه این هتل تو بابل ساخته نمیشه ناراحت نیستم چون استعداد جذب توریست رامسر با بابل قابل مقایسه نیست.
نا شناس 29 اسفند 1386
به سهم خودمان اعلام می کنیم که رفع مشکلات ناشی از دوری مرکز استان ،تاسیس استان جدید متشکل از چند شهر غربی مازندران نیست.

اگر آقایانی که چنین درخواستی را داده اند به کارشناسان اهل فن مراجعه کنند چاره کار را خواهند یافت.

سرزمینهای شمالی ایران(گیلان،مازندران و گلستان) باید به یک استان تبدیل شوند و برای هر منطقه بایستی نظام مدیریتی درست و پیشرفته ای تعریف شود و در غیر اینصورت در سالهای آتی ما شاهد تقاضاهای متعدد دیگری از این دست خواهیم بود.

حسن 4 فروردين 1387
با سلام
عید همگی مبارک
خدمت برادر بابلی عرض کنم که آدم تهران را با کل کشور مقایسه نمی کنه .
شما اومدی تهران رو با بابل مقایسه کردی ؟
موضوع چیه ؟
جریان چیه ؟
ابراهیم 14 فروردين 1387
با سلام و خسته نباشید
این برادر بابلی از طریق فرمول ریاضی حساب کرد و تعداد خانواده در تهران وبابل را یکی گرفت
با تشکر از مسئول سایت

تنکابن
ابراهیم 15 فروردين 1387
با سلام و خسته نباشید
این برادر بابلی از طریق فرمول ریاضی حساب کرد و تعداد خانواده در تهران و بابل را یکی گرفت و به همین دلیل تعداد افراد خانواده در تهران بیشتر از 300 نفر شد .
با تشکر از مسئول سایت
نا شناس 17 فروردين 1387
پيشنهاد ما اين است كه نام استان جديد به مركزيت تنكابن را كه شامل شهرهاي غربي مازندارن است "استان گيلكان" بگذاريم.
جمعي از دانشجويان رامسري و تنكابني دانشگاه هاي تهران
Mohamad taghi 14 ارديبهشت 1387
با سلام
این ماجرا چیزی جز یک بازی سیاسی عده ای که منافعشون ایجاب می کنه که استانی جدید در غرب مازندران ایجاد بشه نیست !
اگر منافعشون در جهت چیزی غیر از این بود به اون سمت می رفتند . و مفهومی به نام دلسوزی برای مردم هم یک دستمایه برای رسیدن به هدفشونه .
چنان جو سازی می کنند که انگار مردم هیچ مشکلی جز این تو زندگیشون ندارند .
و بعد از مدتی این موضوع تبدیل به یک نیاز برای مردم می شه در حالی که فقط تبلیغاته .
و اولین باری هم نیست که با چنین مواردی مواجه می شویم .
به راستی این همه مشکلاتی که گریبان گیر استان های شمالیه با یه تقسیم بندی حل می شه ؟ یا حداقل از بار مشکلات کم می کنه ؟
نباید خودمونو فریب بدیم. این راهش نیست!
به جای این بازی ها باید یک نظام مدیریتی بسیار منظم و کارا با زیرساخت ارتباطی قوی رو طراحی کرد و راهکار های اجرایی کاملا علمی رو ارائه داد .
میشه از اتاق فکر استان بهتر استفاده کرد .
میشه استانی نمونه بود .
به توانمندی های خودمون اعتماد کنیم . جلوی ضرر رو هر چه زودتر بگیریم . موانع پیش رو را تعیین کنید . بر بخش های پر بازده تمرکز کنید .
بیاید به موضوعات مهمتری فکر کنیم .
مطمئن باشید که موفقیت این استان فقط به دست خودمون انجام می شه و استمداد از عوامل خارج از استان هم راه درستی برای توسعه استان نیست !

تنها مولفه مثبت این موضوع می تونه این باشه که مردم با استفاده از یک سایت افکارشون رو با هم در میون می گذارند . این یک راه درسته !
با تشکر از سایت شمال نیوز
نا شناس 18 ارديبهشت 1387
اقای معافی تشریف بیار ساری دیدنیهاشو بهت نشون بدم به قول معروف شنیدن کی بود.....
بهنام مقامي تنكابني 25 ارديبهشت 1387
من فقط اين نكته راخاطر نشان سازم كه برادران شرق مازندران علي الخصوص بابل وامل برسانم ديگه حكومت شما بسر رسيده هرچي سنگ بيندازيد هيچ كاري نميتونيد بكنيد بسه هرچي بودجه بوديد گرفتيد اگرچه ميدانم اين سايت شمال نيوز مطلب مرا درج نميكند.
علي 11 خرداد 1387
همه جا همين مشكلات هست ما هم در شرق مازندران در شهرستان بهشهر جديدا شهري به نام خليل شهر بوجود آمد اما ما از نام شهر خيلي بدمان ميآيد نام زشتي اما دستهاي ناسيوليستي كه در كار هست نمي گذارند اسم خوب و با صفا كه فراخور و شان مازندراني ها است انتخاب نمائيم
علی مرکباتی 2 تير 1387
ما استان می خواهیم
محمد 5 تير 1387
حرف حق رو دوستان زدند. واقعا اونطوری که تو غرب استان بین مردم شایعه شده که شرق استان بهشته و همه امکانات اونجاست درست نیست. والا ما که چیزی نمی بینیم مثل آش نخورده و دهن سوخته س. شهر قائمشهر با جمعیتی حدود 300 هزار نفر هیچ امکانات تفریحی نداره. اصلا تفریح چیه ؟ موج بیکاری شهرو نابود کرده. سطح زندگی خیلی پایینه. همه شغلها اشباع شده. در کل راه حل مشکل این نیست. کلا به استان مازندران بودجه خیلی کمی رو نسبت به جمعیتش میدن. در ضمن در مورد اون دوستمون که گفت میخوان تو رامسر هتل هفت ستاره درست کنن باید بگم این هم از اون حرفها بودا... مگه هتل هفت ستاره شوخیه ؟ تنها هتل هفت ستاره دنیا برج العرب دبی که حتما وصفش رو شنیدید و دیدید. تو رامسر میخوان همچین هتلی بزنن و این همه سرمایه بخوابونن ؟ که کی بره تو اون هتل اتاق بگیره ؟ ایرانی ها که اینقدر وضع معیشتشون خرابه خیلی زور بزنن تا همون شمال بیان تو چادر بخوابین. توریست خارجی هم که اونقدر نمیاد تا این طرح توجیه اقتصادی داشته باشه.
نا شناس 8 تير 1387
آقای که میگی امکان نداره در رامسر هتل 7ستاره بسازن شما که چندین بار دبی رفتین یه سفریم به رامسر میومدین میدیدین انقدرام خالیبندی نیست .
البته هر چی هتل تو غرب بسازن به هتل نارنج ساری نمیرسه .
با تشکر
تنکابن
نا شناس 10 تير 1387
اگه ساری هتل نارنج داره سارویها توان استفاده از اونو دارن حالا هتل هفت ستاره بسازن توی رامسر تهرانیها و عربها استفاده کنن تو هم خیلی خوش شانس باشی اونجا استخدام شی....
مصطفی 16 تير 1387
به همه دوستان توهین نمی کنم ولی خاک بر سر کساییکه یه وجب خاک رو به شرقی و غربی تقسیم می کنند. پس کی میخاید آدم شید. سالهای سال خودتون و اجدادتون دارن این چرت و پرتارو میگن. متاسفانه یه اخلاق گندی که ما مازندرانیها داریم همش سعی می کنیم خودمونو از جمع جدا کنیم و بگیم که یلی هستیم. انگشت هیچ وقت قدرت یک مشت رو نداره. دوستانیکه خودشونو شرقی معرفی کردند و مینالیدند باید بهشون بگم که اگه بی مهری یا کمبود بودجه ای هست همش مربوط میشه به بی عرضگی مسئولین استان از بالا تا پایین. الان دولت منتظر کوچکترین بهونه یا طرحیه که بودجه براش در نظر بگیره. همه استانها افتادن تو تکاپو ولی خاک بر سر این مسئولین مازندرانی. تجربه گلستان برامون کافی نبود حالا باید شاهد جدا شدن نیمه دیگر این استان مظلوم باشیم. یه مقداری به گذشتمون نگاه کنیم، سابقه ما به قبل از میلاد مسیح و حتی قبلتر میرسه. انگلستان و فرانسه و آلمان سالهای سال همدیگرو کشتن ولی حالا اتحادیه اروپا تشکیل دادنو به جهان و حتی آمریکا دهن کجی میکنن. حال ما مازندرانیها تا تقی به توققی میخوره میگیم سارویها اینجورین بابلیها اونجورین. دوستان عزیز متحد باشیم، اول خدا بعد مازندران متحد. به جای اینکه بگیم مال فلان شهریم بگیم مازندرانی هستیم. یه خورده از استانهای دیگر یاد بگیریم. اول میگن استان فلان شهرستان فلان. ولی ما مازندرانیها ....
ای دریغ
فاطمه ر 18 تير 1387
دانشجوي مازندراني .
بنده هم با نظر اين دوستمون بسيار موافقم. مثالي كه در رابطه با اتحاديه اروپا داشتن جاي فكر زيادي داره . البته رسيدن به اتحاد در راستاي اهداف خيلي كار سختيه. و خيلي ها با اين همكاري هاي منطقه اي ميانه خوبي ندارند ! شايد يكي از حلقه هاي گمشده پيشرفت در ايران نبود روحيه همكاريه ! همديگر رو نمي تونند ببينند . واقعا جاي تاسف داره . . .
رضا 18 تير 1387
سلام به نظر من بجای ایجاد استان جدید در غرب مازندران بهتر است تمر کز زدایی شود و اختیارات قانونی بیشتری به ادارات غرب استان بدهند .ضمنا در شرق استان امکاناتی کمتر از غرب مازندران داریم .از ساری
نا شناس 19 تير 1387
آقای که رو هتل نارنج ساری غیرتی میشی و مشخصه که ساروی هستی .
خدمت شما عرض کنم اگرم هتل رامسر بخواد نیرو بگیره خود از مرکز یعنی سارویا 4 نفر از اونجا میفرستن ...
پس باید متوجه شده باشین که شانس استخدام شما خیلی بیشتر تا ما غربیا .
هیس !!!!!!
نا شناس 22 تير 1387
به نظر من بابل باید مرکز باشه
چون حداقل از نظر علمی سرتر از ساریه
از مازندران 29 تير 1387
مازندران یعنی از گلوگاه تا رامسر. واگه زمانی بخاد استان جدیدی تشکیل بشه باید اول به جمعیت نگاه کرد از نوشهر تا رامسر 300000 تا جمعیت که تازه اندازه جمعیت آمله
ali 30 تير 1387
اگه شانس شرق استانیها برای استخدام بیشتره بهتره شما زیاد حرص نخوری چون حتما یه حساب کتابی تو کار هست....الکی که نیست
نا شناس 6 مرداد 1387
بابل فقط از نظر علمي سر تر از ساري نيست بلكه از هرجهت (فرهنگي و هوشي و تحصيلاتي و نژادي و هيكلي و ...) سر تر از شهر گاري مي باشد.
اگه نامرد نيستيد درجش كنيد....
نا شناس 7 مرداد 1387
فقط خواستم بگم که غرب استان بالغ بر 800 هزار جمعیت داره-این مسئله کاملا روشنه!بهتره که منصفانه تر نظر بدین-که مازندران شهر ما یاد باد!کسی منکر خوب بودن مازندرانی ها نیست اما الانه دیگه صحبت های قومی قبیله ای خنده داره!!من کلاردشتیم ولی دلیلی نمیشه از ساروی ها بد بگم یا گلوگاهی ها رو دوست نداشته باشم!همولایتی بودن یه افتخاره اما این مسائل ربطی به این موضوع نداره و مطمئنا به نتیجه هم میرسه!ما یا بهتره بگم من به شخصه اصلا دلم نمیخواد استان جدید به وجود بیاد از نظر عاطفی!اما چیزهای زیادی وجود داره که باید بهش توجه بشه و در این باره بیش از این نمیشه اینجا توضیح داد!
ali 9 مرداد 1387
من نظر این دوست کلاردشتی رو تایید میکنم زنده باد مازندران متحد و یکپارچه......
محمدتقی 10 مرداد 1387
چند وقتیه که این موضوع رو دنبال می کنم ولی تا به حال این همه نظرات عمومی رو یکجا ندیده بودم .
با کمی تامل می شه درک کرد که نظرات هرجه جلوتر میره از پختگی بیشتری برخوردار می شه . برخلاف نظرات اولیه که حالت شعاری داشتند و با جو ایجاد شده متناسب بودند .
با خوندن مطالب بالا و نظرات می شه حق رو به عدم ایجاد یک استان جدید داد . و مشکلات غرب استان هم می تونه با راهکار های مدیریتی قوی حل بشه !
به نظرم دیگه وقت این حرف ها نیست باید به فکر چگونگی توسعه منطقه باشیم . فکر می کنم استاندار جدید هم با این نظر موافق باشه .
اگه واقعا مسئولان استان (به خصوص مسئولان غرب) نمی دونند چی کار باید بکنند بنده دقیقا می دونم این مشکلات رو چطوری می شه حل کرد !
اگر بنده رو لایق نمی دونید ، برید تو دانشگاه ها و پروژه های بچه ها رو هدف دهی کنید . راهکار هایی رو جلوتون می گذارند که اگه چند قرن دیگه هم پشت صندلی هاتون بشینید این راه ها رو نمی تونید تصور کنید .و بعد از چند وقت خودتون به این افکارتون می خندید !
نا شناس 16 مرداد 1387
بتركيد و بميريد اي ....روس هاي ساروي. ما استان مي خواهيم و شما بايد استان شدن ما را ببينيد و از عقده بميريد. (مي دونم مسوولان اين سايت مطلب من رو درج نمي كنند)
نا شناس 18 مرداد 1387
با این وضعی که پیش میره این اقا زودتر از سارویها میترکه...
نا شناس 20 مرداد 1387
مثل اينكه آقايان گاروي دارد چشمشان از جا در مي آيد كه ما حالمان از آنها به هم مي خورد...
نا شناس 21 مرداد 1387
استان که خوبه اگه غرب مازندران کشور هم بشه تا وقتی امثال این اقا -که با نحوه نوشتنش خودشو به همه معرفی کرد -اونجا وجود داره وضعیتشون از اینم بدتر میشه پس بهتره به حرف بزرگترا گوش کنی و وقتتو بیخود هدر ندی....افرین
محمد ر 28 مرداد 1387
خوانندگان محترم لطفا به برخي نظرات همشهريان عزيز كه در غرب ساكن هستند توجه نكنند. برخلاف اون چيزي كه اونها دارن نشون ميدن اينجا تعداد آدم عاقل بيشتر از اونهاست ولي چه عرض كنم كه صداي اونها بلندتر از بقيه هست .

بايد خدمت دوستان عرض كنم كه تشكيل استان جديد كار خيلي بزرگي نيست و قدم خيلي جدي براي رفع محروميت در گوشه و كنار كشور به حساب نمياد .
فرض كنيد بعد از ايجاد استان جديد چه رويداد هايي پيش مي آيد :
اول خيلي ها بهمون تبريك مي گن من جمله بنده و امثالهم !
بعدش شروع مي كنيم براي همه كارهامون سازمان تشكيل بديم.(كه خودش هزينه چند سال استان رو با خودش مي بره)
بعد مي رسيم به قسمت شيرين داستان يعني انتخاب استاندار و رئيس براي هر سازمان و تقسيم مسئوليت ها بين افرادي كه دم دست هستن .
از اين به بعد به قسمت اصلي كار مي رسيم يعني فعال كردن پروژه ها و توجيه پروژه هاي جديد و تخصيص بودجه براي اونها . . .

در آخر خواهيد ديد كه اين پروسه تنها موجب اشتغال يك سري مدير در سازمان ها ميشه و از نظر حجم تخصيص بودجه عمراني هم متناسب هست با زماني كه عضوي از استان بزرگتر بوديم .
تنها چيزي كه بهمون ميدن حقوق و مزايا براي همين مديرهايي كه تو استان توقعاتشون بيشتر شده .
وگرنه براي من و امثالهم در طبقات پايين جامعه خبري نيست .

در حالي كه راه هاي بسيار بسيار زيادي براي توسعه منطقه داريم و خيلي شرايط كه خاص اين منطقه هست ، بياييم و اشتباهات ديگران رو دنبال كنيم ؟
مسئولين محترم شرق استان با همه احترامي كه براشون دارم ولي نتونستند اونچه كه در شان مردم عزيز اون منطقه هست رو برآورده كنند و اين موضوع برمي گرده به اينكه خيلي از مسئولان جاي افراد مناسب براي اون وظيفه رو گرفتند . متاسفانه ما در غرب هم با همين موضوع مواجه هستيم .
بنده با ارزيابي نظرات آقاي كريمي استاندار جديد مازندران فكر مي كنم مي توان براي توسعه غرب از ايشان ياري بخواهيم .

در آخر از دوستان مي خواهم كه به جاي ادامه موضوع ايجاد استان جديد فكرمون رو براي توسعه منطقه به كار بندازيم .
از مديريت سايت شمال نيوز هم درخواست مي كنم كه موضوعي با عنوان توسعه غرب طبرستان ( براي جمع آوري نظرات هم استاني هاي عزيز و همچنين همشهريان عزيز در غرب استان ) در سايت قرار دهيد .
شايد كه به توسعه اين منطقه سرعت بيشتري بخشد .
نا شناس 28 مرداد 1387
اگر یک نگاه منصفانه به نفرات اول کنکور در سالهای مختلف بیندازیم میبینیم مازندرانیها جایگاه تقریبا خوبی در بین نفرات اول رشته های مختلف دارند ولی در این میان حضور دانش اموزان ساروی بسیار چشمگیر تر میباشد سال86 نفر اول تجربی سال 85 نفر اول پنجم وششم ریاضی سال 87 نفر ششم ریاضی و سال 83نفر اول المپیاد کامپیوتر جهان و.......این میتواند معیار خوبی برای تعیین سطح علمی باشد نه اینکه با سفسطه بازی وپارتی وقوم گرایی وپول و بریز وبپاش بگوییم سطح علمی بابل بالاست چون فلانی چند هکتار زمین داده ما توش دانشگاه ساختیم ولی دانشجوهاش مال کجان.؟
نا شناس 6 شهريور 1387
خدمت اين هم استاني (متاسفانه) گاروي خودم كه خيلي به نفرات اول كنكورشون مي نازه بايد عرض كنم كه علت به قول خودت باهوش!!! بودن شماها مي دوني چيه؟ علتش اينه كه روس ها هم خيلي باهوش بودند...
ها... ها... ها... من فقط مي خندم.... (از بابل)
(مي دونم كه پيغام من رو درج نمي كنيد)
نا شناس 7 شهريور 1387
خدمت این یارو که بیخودی میخنده عرض کنم پسرم ادم که الکی نمیخنده تو مثل پسرم میمونی .....
نا شناس 8 شهريور 1387
آقا ترو خدا هر چرت و پرتی رو درج نکنید لطفاً. واسه دعوای ساری و بابل یه سایت دیگه درست کنید. اینجا مال غرب مازندرانه
نا شناس 11 شهريور 1387
به نظر ما غربیها اگر استان جدیدی نمی خواد بوجود بیاد حداقل بابل مرکز بشه " چون هم از نظر جغرافیای مرکزتره هم اینکه پیشرفته تره " هم اینکه مردم غرب به خاطر 1 کار کوچیک اداری از غرب نکوبن برن تا شرق با مردم ساری که فرهنگ بالای ندارن گلاویز بشن .
نا شناس 13 شهريور 1387
به نظر ما سارویها بهتره مرکز استان به بابل منتقل بشه تا ما راحت زندگیمونو داشته باشیم هم اینکه استان جدیدی ایجاد نشه تا شهری مثل تنکابن که شبیه روستاست ادعای مرکزیت نکنه.
بي نام 13 شهريور 1387
خدمت برادران ومسئولان عزيز در شرق مازندران
1)اولا اون آماري كه دوست عزيز ارائه كردند دچارچند مشكله مثلا 3 تا 4 شهر غرب مازندران از جمله رامسر و چالوس رو جزو آمار نياوردن و ايشون بهتره يه سري به نقشه استان فعلي بيندازن.
2)ثانيا اكثر نمايندگان غرب مازندران (بعد از ورود به مجلس) بر اين نكته اذعان دارند كه بودجه شهرهاي غرب به وسيله شرقي ها بلوكه مي شود و همهان بودجه اندك هم به غرب نمي رسد.
3 ) اگر نگاهي به غرب استان انداخته شود معلوم مي شود كه اكثر امكانات در شرق است.براي مثال از شهرستان نوشهر به غرب نمي توان حتي يك بيمارستان نيمه مجهز يافت ومردم غرب براي يك ct scan و يا يك mri ساده به شرق استان مراجعه مي كنند.همچنين در موارد آموزشي و ...
4)در پاسخ به دوست عزيز كه در بالا نظرشون رو درباره كنكور مطرح كردند بگم كه نفر اول كنكور تجربي سال 86 آقاي شهرام رحيمي از سنندجه كه هيچ ربطي به ساري نداره و اگر ايشان يه نگاهي به آمار وارقام معتبر ورسمي بيندازن متوجه ميشن كه چند سالي هست كه رامسر در صدر شهرهاي استان از لحاظ قبولي در كنكور سراسري قرار داره.
4)اگر شرقي ها حق غربي ها را نميخورند پس چرا يكي از مسئولين شرق اين ادعا را با دليل و مدرك تكذيب نمي كند
5)توجه داشته باشيد كه شبكه طبرستان برنامه هايش را براي شرقي ها پخش ميكنه چرا كه لهجه اكثر مردم غرب با شرقي ها واين شبكه متفاوته.با اين وجود نياز به تشكيل استان در غرب مازندران بيش از پسش احساس مي شود.
نا شناس 14 شهريور 1387
میشه اسامی این افرادی که رتبه های اول تا دهم کنکور سراسری را دارند اعلام کنید تا ما هم این عزیزان رامسری را بشناسیم..
نا شناس 14 شهريور 1387
تا اونجایی که ما اطلاع داریم و منابع تاریخی هم تایید میکنند روسها از سمت گیلان وارد شدند وشهرهای اطراف را اشغال کردند پس شهر این اقا یعنی تنکابن روسهای بیشتری را زیارت کرده........
نا شناس 14 شهريور 1387
خدمت آقای ساروی که ادعا میکنه تنکابن مثل روستاست عرض کنم :
درسته ما تو روستا زندگی میکنیم ولی حداقل تو روستامون سالی 1 بار گوسفند نمیبینیم نه مثل بعضی شهرا گله گله گوسفند از تو شهرشون رد میشه عین خیالشون نیست ادعای شهر نشینیم میکنن.
یا دور میدان های روستامون مثل بعضی شهرا پشم گوسفند نمیفروشن . اگه باور نداری عکسم دارم E-mail بده واست Send کنم .
از مسئول سایت خواهش میکنم اینو تو سایت قرار بده
با تشکر از مسئول سایت
نا شناس 14 شهريور 1387
تا اونجایی که ما اطلاع داریم عربها از سمت شرق مازندران حمله کرده اند و انجا را تصرف کرده اند . اگر دقت کنیم میبینیم اکثر مردم شرق مازندران صورت های ملایم به سیاه و فامیلی های مثل عرب و عرب اسدی و .... هنوز در انجا ساکن هستن . میدونم مسئول سایت خودشم شرقی این جمله های منو به خاطر خودشم که شده چاپ نمیکنه . با تشکر
نا شناس 15 شهريور 1387
تابلو مسئول سایت یا سارویه یا بابلی یا آملی چون هر چیزی که به نفع شرق نیست اصلا تو سایت قرار نمیده .
به غیر از یه چیزای چرت و پرت که خوششون بیاد یه بخوان 2 نفر با هم کل بندازن ....
نا شناس 20 شهريور 1387
یک نفر نیست که از روی آمار ارقام و سند و مدرک حرف بزنه. این صفحه شده جای توهین به همدیگه . همه بحثها هم احساسی و برای جواب دادن به توهین های بقیه. از مسئولین سایت تقاضا دارم مسائل نامربوط و توهین آمیز حذف بشن تا بحث به جای درست هدایت بشن.
سعيد 25 شهريور 1387
زبان اقوام غرب مازندران گيلكي است
ولي اين رضا شاه بيشرف كه با ما گيلكان عقده داشت متاسفانه شهرهاي شرقي ما را از گيلان جدا و به مازندران پيوست كرد.
من اميدوارم شهرهاي شرقي مازندران دوباره به استان خودشان گيلان بازگردند.
نا شناس 26 شهريور 1387
زبان اقوام غرب گیلان تالشی است
ولي اين رضا شاه بيشرف كه با ما تالشان عقده داشت متاسفانه شهرهاي به گیلان پيوست كرد.
من اميدوارم شهرهاي غربی دوباره بتوانیم استان خودمان را تشکیل دهیم.


نا شناس 26 شهريور 1387
دوست عزیز برو کمی مطالعه کن بعد حرف بزن. تنکابن در زمان قاجاریه و به در خواست حاکم تنکابن که با رشتی ها درگیری پیدا کرده بود به مازندران پیوست. رضا شاه این کار را نکرد ، درضمن کسی آنها را مجبود به این کار نکرد. اگر هم جزو گیلان باقیمی ماندند الآن مثل رودسر و املش و این جور داهات ها بودند. اگر توجهی به رامسر و تنکابن کنی می فهمی که این رضا شاه به قول شما بیشرف بود که این شهر ها رو ساخت وگرنه رامسر یک روستا بود و تنکابن هم چیزی نداشت.
نا شناس 26 شهريور 1387
دوستان عزیز توجه کنند با وجود شهر هایی چون بابل و آمل و قائمشهر با حدود 200 هزار نفر جمعیت احتمال اینکه شهر هایی مثل تنکابن و نوشهر و چالوس با جمعیتی حدود 40 -50 هزار نفر مرکز استان بشوند غیر ممکن است . در ضمن مازندران که 12 سال پیش دو تکه شد احتمال تقسیم مجددش خیلی پایین است. از دوران شاه یعنی حدود 40 سال پیش قرار بود گر گان جدا بشه ولی با وجود اینکه همون زمان جمعیت گرگان از ساری بیشتر بود جدایی اش 30 سال طول کشید. اون زمانی که مازندران بخواهد تقسیم شود گیلان و گلستان هم بی نصیب نخواهند ماند. مگه میشه مازندران تقسیم بشه و تالشهای استان گیلان و یا شرق گیلانی ها خواستار تاسیس استان خود نشوند ویا ترکمن های استان گلستان که با وجود استان شدنشان به هیچ کدام از خواسته هایشان نرسیدند نتوانستند قدرت سیاسی پیدا کنند -در انتخابات این دوره مجلس از 7 نماینده گلیتان تنها 1 نفر ترکمن بود- خواستار تاسیس استان ترکمن صحرا به مرکزیت گنبد نشوند.
در پایان به دوستان غرب مازندرانی خود توصیه می کنم فریب مکر امثال محسنی ها را نخورید اون خیالات دیگه ای تو سرش داره.
هوادران سپيدرود 2 مهر 1387
خدمت اين آقاي مازندراني كه گفته بود تنكابن به در خواست حاكمش از گيلان جدا شد من هم بهش ميگم تويي كه اطلاعات نداري چرا حرف بيخود مي زني
رضا شاه
در جريان مشروطه كه از افتخارات گيلان بوده بوده با ما گيلاني ها عقده پيدا كرد
و شهرهاي شرقي ما را متاسفانه به زور از ما جدا و به مازندران پيوست كرد.
البته شما مازندراني ها چوبش را داريد مي خوريد گلستان از مازندران جدا شد
و گيلان جديد(غرب مازندران) هم در آينده يك استان مي شود و گيلان صاحب دو استان مي شود.
در ضمن شما گفته بوديد اگر تنكابن جز گيلان بود الان دهاتي بيش نبود!!!!!

اتفاقا من هم ميگم مازندران دهاتي بيش نيست كل افتخارات تاريخ شمال ايران متعلق به گيلاني هاست شما مازندراني ها حتي با زبان خود مشكل داريد بزرگترين و پرجمعيت ترين شهر شمال ايران بزرگترين بند شمال ايران
در ورزش هم گيلان يه سر و گردن از مازندران جلوتر است.
گيلان دو تيم در ليگ برتر د ارد ولي مازندران هيچ تيمي در ليگ برتر ندارد
تمام فيلم هاي شمالي كه در شبكه سراسرس صدا و سيما پخش مي شود متعلق به شبكه گيلان است.

پس آقاي عشق ساري نتيجه مي گيريم گيلان دهات نيست
بلكه شما دهاتي هستي كه حرف بيخود مي زني.
نا شناس 5 مهر 1387
این آقا نگفته گیلان دهاته اتفاقا خیلی هم بلحاظ فرهنگی بالا هستند. ما هم به داشتن چنین هموطنانی افتخار میکنیم پس دیگه مغلطه نفرمایید. تازه در مورد پیوستن تنکابن به مازندران قدیمی ترین سند همینه که این بابا گفته یعنی به درخواست والی وقت تنکابن. بعد هم یه جور هم برا هم خط و نشون نکشیم که انگار داریم ارث پدری تقسیم میکنیم. همه جای گیلان و مازندران متعلق به همه مردم ایران هست .ما فقط حق داریم در مورد زمین و خانه خودمان ادعای مالکیت کنیم نه تمام کوه جنگل این دو استان!!
نا شناس 6 مهر 1387
ما از اینکه گلستان جدا شد خیلی خوشحال هستیم چون الان مازندرانی ها دوتا استان دارند چون گرگانی ها تبری زبان هستند و اکثر مسئولین سطح بالای استان هم گرگانی هستند. الان شبکه گلستان از شبکه مازندران بیشتر برنامه محلی پخش می کند.
در ضمن اگر استان مازندران غربی تشکیل بشود مرکزیت آن هم با نوشهر یا چالوس ویا هر دو آنها با هم خواهد بود. آن وقت مازندرانی ها دارای سه استان می شوند. نکنه شما خیال کردید که چالوسی ها بی کار می نشینند تا تنکابنی ها مرکزیت را بدست بیا ورند. سر نوشت گیلکان مازندران هم می شود مثل تر کمن های گلستان .
در مورد داستان تنکابن شما را رجوع می دهم به کتب تاریخی و حرف بیشتری با شما ندارم چون زبان تاریخ خود گویاست و هر کسی که کوچکترین اطلاعی از تاریخ شمال دارد آن را تایید می کند.
شما کلا در توهم به سر می برید و فکر می کنید گیلک ها نسبت به تمام اقوام برتری دارند . من مازندرانی هستم به زبان و هویتم تعصب دارم اما نژادپرست و خود برتر بین نیستم . همه ما انسانیم و نسبت به هم برتری نداریم " ان اکرمکم عند الله اتقیکم ".
در مورد برتری گیلان نوشتیدمن هم به عنوان یک شمالی به آن افتخار می کنم . اما چون به مازندران توهین کردید من باید شما را روشن کنم.
چه کسی تیم پگاه را از سقوط نجات داد تا پای فینال برد. نادر دستنشان قائمشهری اون وقت شما باهاش چی کار کردید. یه نگاهی به آمار کشتی گیران مازندرانی تیم ملی بیندازید . از ده طلای المپیک تاریخ ایران سه تایش را مازندرانی ها گرفتند. گیلانی ها چندایش را گرفتند ؟
تمام تاریخ نویسان از مقاومت طبرستان ها در برابر اعراب سخن گفتند و نامی از گیلان نیامده . چون گیلان همون اول تسلیم شد . رجوع کنید به کتاب تاریخ تالش اثر علی عبدلی.
از بیست ملیون مسافر که از شمال دیدن می کنند 16 ملیون آن به مازندران می آیند. در مورد مازندرانی ها یک جوک هم وجود ندارد.
در ضمن من آقای عشق ساری نیستم اشتباه گرفتید. اما انگار شما آقای عشق رشت هستید. ای بزرگترین شهر ،ای شهری ،ای غیر داهاتی ،ای با فرهنگ ، ای اسان برتر ، ای بهتر از مازندرانی ، ای کاسه داغ تر از داشت، ای وکیل وصی تنکابن و حومه پیاده شو با هم بریم .
نا شناس 6 مهر 1387
من کی گفتم گیلان داهات است. من گفتم رامسر و تنکابن را رضا شاه به خاطر علاقه به زادگاهش مازندران ساخت و تبدیل به شهر کرد . خود محلی های اونجا هم این رو می دونند . اگر اینها جزو مازندران نبو دند الان می شدند مثل املش و رودسر و ... و این همه توریست نداشتند و این همه آباد نبودند. اگه شما با بیشرف خواندن رضا شاه سبک می شوید اشکالی نداره اما حقیقت واضح است.
آرش 23 مهر 1387
خدمت دوست عزیزی که گویا رییس مرکز آمار ایران است و می گوید از بیست میلیون نفر 16 میلیون نفر از مازندران دیدن میکنند! عرض کنم که آقای تاریخ دان آن موقع که به قول شما مردم طبرستان در مقابل اعراب مقاومت می کردند حاکم طبرستان را حکومت مرکزی بغداد انتخاب میکرد!!! ( به کتاب معتبر دو قرن سکوت زرین کوب مراجعه کنید) حال آنکه نه در آن موقع و نه هیچ زمان دیگر اعراب به گیلان دست نیافتند و این دیالمه گیلان (آل بویه) بودند که چند قرن بعد از حمله اعراب اسلام را پذیرفتند و برای اولین بار بغداد را اشغال کردند. آقای تاریخ دان ملت گیلان تنها قوم ایران است که خوب یا بد اسلام را خود پذیرفتند و به زور شمشیر اعراب و تجاوز به زنانشان مسلمان نشدند. شاید شما در مورد این مطلب آخر تحقیق کرده ای و بدرستی هم گفتی نامی از گیلان نیامده!!
اما در مورد بحث اصلی باید بگویم که یکی از عوامل اصلی که می تواند منجر به تشکیل استان جدید شود بحث وجود اقوام مختلف است بنابراین فکر می کنم که تنها راه موجود برای گیلکان غرب مازندران ملحق شدن دوباره آنان به استان گیلان می باشد و فکر نمیکنم دولت به وجود دو استان گیلک نشین رای دهد اما دوستان غرب مازندرانی عزیز من به عنوان یک گیلانی بهتان توصیه می کنم از آنجا که مازندرانی ها (شرقی ها) همیشه در رژیم نفوذ بسیار بیشتری داشتند (چه زمان شاه و چه این دوران به دلیل ویژگی ذاتی شان!) و گیلانی ها همیشه طرفدار اصلاح و تغییر در حکومت بودند ( به دلیل ویژگی فرهنگی شان) بنابراین امکان پیشرفت در مازندران بسیار بیشتر از گیلان است و اگر شما حق خود را از شرقی هاتان بتوانید بگیرید خیلی بهتر است اما اگر به ما پیوستید و یا استان جدید تشکیل دادید برایتان آرزوی پیشرفت و سربلندی می کنیم.
یک شهروند لاهیجانی.
مرتضی 24 مهر 1387
من اهل ساری هستم و در یکی از دانشگاه های غرب استان درس می خونم . تو دانشگاه ما از همه جای استان دانشجو هست و ما همیشه در مورد شهر هامون با هم دعوا داریم اما خوشحالم از اینکه وقتی به یک تهرانی می رسیم همه مازندرانی می شیم و اون رو با خاک یکسان می کنیم.همیشه یادمون باشه که باید فرهنگ بالای استان های شمالی رو به کل ایران معرفی کنیم. در آخر (( نه شرقی نه غربی فقط جمهوری مازندران))
نا شناس 24 مهر 1387
این آمار 16 میلیون رو که دیگه هر کسی میدونه نیازی به پاسخ دادن نمی بینم. اما در مورد مقاومت گیلان در برابر اعراب ، اگر چنین چیزی واقعیت داشت تاریخدانان معتبر گذشته از آن صحبت می کردند پس چرا هیچ جا ننوشتند مقاومت گیلان یا دیلم. همه جا نوشتند تبرستان. آقای زرین کوب که ادیب معاصر است نه تاریخ دان معتبر پیشین.
محض اطلاع شما می گویم، گیلان همون ابتدا سقوط کرد و با تعیین خراج سالیانه تسلیم شد اما تبرستان بعد از دویست سال تسلیم شد. مازندران مهد نخستین حکومت علوی دنیاست و مسلمان نشد مگر شعه ی آل علی.
در مورد اقوام مختلف من هم با شما موافقم. منتها در مورد گیلکان مازندران باید بعد از الحاق ترکهای آستارا به اردبیل و تاسیس استان تالش برای تالشها تصمیم گیری شود. اما گیلکان مازندران خود می دانند که هر چه دارند به برکت مازندران است وگرنه الان جایی مثل املش و رودسر می شدند.
اما اینکه ویژگی ذاتی ما چیست باید بگویم، هر چه هست در مورد ما در سراسر ایران جوک نمی گویند، همین کافی است.
سعید 24 مهر 1387
جناب آقای که جواب من را دادای
من به رضا شاه وصله بیشرف را چسبوندم چون لایقش بود الان هم خیلی خوشحالم که دارو دسته رضا شاه در این ملت حکومت نمی کنند.
ما نادر دست نشان را دوست داریم در مورد اینکه گفتید مازندران 3 طلای المپیک دارد
من هم به شما میگم اولین کسی که مدال طلای المپیک را برای کشورمان کسب کرد یک گیلانی به نام مرحوم نامجو در رشته وزنه برداری بود.گیلان تا اونجایی که من مید ونم دو تا طلای المپیک دارد گیلان در المپیک مدالهای بسیار دیگری نیز دارد شما گفتید از 10 طلای المپیک 3 تا مازندرانی ها دارند 2 تاش هم گیلانی ها ا
روی هم میشود 5 تا این افتخاری برای شمال ایران محسوب می شود که نیمی از مدالها را کسب کرده.
در ضمن شما به من گفتید چرا دخالت کردید بنده چرا دخالت نکنم سرزمینهایی که 80 سال پیش جزی از خاک گیلان بود زبان گیلان در آن رواج داشت
بوسیله فرد 100 درصد بیشرفی همچون رضا شاه امروز در اشغال شما مازندرانی هاست.
در فوتبال بهتره زیاد دور نریم همین دو روز پیش که بحث فروش امتیاز پگاه پیش اومد همین استاندار مازندران تمام زورش را زد تا پگاه را به مازندران منتقل کنه ولی خوشبختانه شکست خورد.
نا شناس 25 مهر 1387
من برای شما متاسفم که از شکست مازندران در هر زمینه ای احساس خوشحالی می کنید. اما ما این گونه نیستیم. هر افتخاری که گیلان کسب کند افتخار خودمان می دانیم. تفاوتی که در گیلکی و تبری است خیلی کمتر از تفاوت شاخه های مختلف زبان کوردی است اما آنها خود را یک قوم واحد می دانند. اما ما سایه هم را با تیر میزنیم.
نا شناس 25 مهر 1387
این این دوستان غربی از وضع موجود نا راضی هستند چیز طبیعی است. چون بعد از انقلاب شمال کشور منطقه کشاورزی محسوب شد و صنایع شمال به کلی از بین رفتند . جالب اینجاست که حتی صنایع وابسته به کشاورزی هم در استانهای دیگر مثل آذربایجان توسعه یافت. از نظر کشاورزی هم از این مناطق حمایت نشد. چون قیمت زمین هم بالاست توسعه شهری و عمرانی هم با مشکل مواجه است. بنا براین یک نفر در شمال پیدا نمی شود که از وضع موجود راضی باشد.
آقای احمدی نژاد کار های خوبی در این زمینه انجام داد که کافی نیست. دوستان غربی فکر می کنند تمام مشکلات از از شرقی هاست . به خدا این ور هم خبری نیست. یک سری به شهر هایی چون قائمشهر و بهشهر بزنید تا محرومیت را به عینه متوجه شوید. اینجا جوانان اکثرا مهاجرت می کنه به تهران و سمنان و ... برای کار. یک سری به گیلان بزنید و انجا هم اکثر کارخانجات چای با مشکل مواجهند. صنایع بزرگ تعطیلند.
تقسیم شدن یعنی پاک کردن صورت مساله نه یافتن جواب. اگر مشکلات شمال برطرف بشود همه از آن سود میبرند میخواهد گیلانی باشد یا مازندرانی یا گلستانی. می خواهد غربی باشد یا شرقی یا مرکزی.
فريبرز سپنتا 11 آذر 1387
بهترين كار اينه كه از مردم غرب مازندران راي گيري بشه مطمئن باشيد دوست دارن جز گيلان بشن و بهش راي هم خواهند داد
نا شناس 11 آذر 1387
آقای رشتی بهتره از زبان خودت حرف بزنی نه ما. اگه می تونی جلوی ترکها رو بگیر که آستارا رو ازتون نگیرن. یا تالشها رو که نخوان از شما جدا بشن . نیازی نیست برای ما تعیین تکلیف کنی.
فريبرز 12 آذر 1387
مطمئن باش آيتارا جز لاينفك گيلان و شمال زيبا خواهد بود.
من نميدونم چرا برادران مازندراني ما اينقدر مغرضانه و بدون منطق حرف ميزنن.
بابا همين چند مدت پيش يه شهر از سوادكوه جدا كردند كه!!!
ما آيتارا رو كه از دست نخواهيم داد شديدا پيگير منطقه طارم براي الحاق به گيلان و شهرستان كردن لوشان هستيم.
شما را بقرآن يه كمي منطقي باشيد بابا.
كمي به تاريخ مراجعه كنيد.
در درجه اول به سربلندي شمال ايران فكر كنيد. ما هممون زباني داريم از ريشه پهلوي كه به چهار گويش تقسيم شده : تپوري ديلمي گيلكي و تالشي.
همه از يه ريشه ايم. عيب نيست اين بحثها و جملاتي كه اينجا درج شده.؟؟؟!!!
خجالت آوره به خدا.
بس كنيد.
ايران در حال ايالتي شدنه و شمال ايران يه ايالت از ايالتهاي 10 گانه كشور خواهد شد. بياييد همه با هم دست به دست هم داده و اين ايالت زيبا رو تشكيل بديم و يه شهري كه نزديك به همه باشه انتخاب كنيم و مركزمون قرار بديم.
ما در حال اشاعه ي تقويم ديلمي هستيم و ميخواهيم فرهنگ و زبان خودمونو زنده كنيم ولي متاسفانه هنوز تو گيلان و مازندرانش مينديم.
برادرا اين توطئه غير شماليهاست. مواظب باشيد. حوصله ندارم بحث رو باز كنم ولي شما رو بقرآن بياييد با هم باشيم.
نا شناس 14 آذر 1387
کدوم شهر رو از سوادکوه جداکردند؟ بگو تا ما هم بدونیم. سوادکوه چهار تا شهر (آلاشت ، پل سفید ، زیراب ، شیرگاه) بیشتر نداره که هنوز هم جزو سوادکوه هستند.
شاهین 15 آذر 1387
من تو دانشگاه تنکابن درس می خونم .باور کنید تنفری که شهروندان غرب مازندران از دانشجوهای اونور دارن یه فلسطینی از اسراییلی نداره.غرب مازندران باید استان بشه تا پیشرفت کنه. شما هم مطلب هر بیسوادی رو هم چاپ نکنید.
نا شناس 16 آذر 1387
این جوری که دوستان می نویسند شرق مازندران باید بهشت باشه و غرب مازندران باید جهنم باشه. اما واقعا این گونه نیست. هر رهگذری که برای اولین بار از مازندران دیدین می کنه اعتراف می کنه که غرب خیلی قشنگ تر از شرقه. شهر هایی مثل گلوگاه نکا سوادکوه قائمشهر در اوج محرومیت هستند . حتی خود ساری پائین ترین امکانات در بین تمام مراکز استانها داره. آیا با استان شدن غرب مسائل حل می شن؟ این کار فقط صورت مساله(عدم پیشرفت شمال) رو پاک می کنه. اشکال از دیدگاه مسئولین به مازندران و شمال کشوره. شمال محرومیتش پشت سرسبزیش پنهانه.
نا شناس 16 آذر 1387
غرب مازندران امکان نداره استان بشه. همونطور که احمدی نژاد گفت شما باید اول جمعیتتون رو زیاد کنید . منطقه ای که بزرگترین شهرش 45 هزار نفر بیشتر جمعیت نداره حتی امکان داشتن یک فرمانداری ویژه (برای شهر های بالای 100 هزار نفر) رو هم نداره چه برسه به مرکز استان شدن. این تلاشهای شما باعث می شه تا 20 سال دیگه استان مازندران غربی به مرکزیت آمل تشکیل بشه. چون مازندران 10 سال پیش تقسیم شد هنوز خیلی ها برای استان شدن تو نوبتن و اولویتشون خیلی از شما بیشتره. شهر هایی مثل آبادان دزفول کاشان بروجرد سبزوار نیشابور یا همین آمل یا بابل با جمعیتی بیش از 200 هزار نفر وجود دارند اونوقت یک روستایی مثل تنکابن با 40 هزار نفر ادعای مر کز شدن داره!
نا شناس 16 آذر 1387
آفرین نباید نظر هر بیسوادی رو چاپ کرد. مخصوصا اونایی که توی دانشگاه آزاد اون هم توی تنکابن مدرک بهشون دادن.
نا شناس 21 آذر 1387
چرا یک مقاله راجع به تشابهات فرهنگی کل اقوام شمالی نمی نویسید؟ چرا یک مقاله راجع به مقاومت طبرستان و رشادت های سرداران گیلانی در برابر خلفای جور اموی و عباسی نمی نویسید؟ چرا یک مقاله راجع به اولین دولت شیعی دنیا نمی نویسد؟ چرا راجع شهدا و دلاور مردان لشکر 25 کربلا نمی نویسید؟ به قول دوست عزیز گیلانی ام چرا یک مقاله راجع به ایجاد یک استان یا ایالت بزرگتر متشکل از گلستان و گیلان و مازندران نمی نویسید؟ فقط مقاله های تفرقه انگیز و نظرات توهین آمیز را بلدید چاپ کنید...
فريبرز 24 آذر 1387
شما را به قرآن تحت تاثير تفرقه فارسان و تركان قرار نگيريد . بيدار شويد.
همه دست به دست هم بديم مناطق شمالي جدا شده از شمال رو برگردانيم:
-الموت
-طالقان
-فيروزكوه
- دماوند
- بسياري از ييلاقات استان سمنان
- مناطق تالش نشين استان اردبيل
- تالش جمهوري آذربايجان
همه دست به دست هم براي ايجاد ايالت شمال بزرگ به نام "كاسپيان" باشيم.
ما هنوز نام دريامون تركي هست. به جون هم نيفتيد.
به فكر تماميت ارضي ايالت "كاسپيان" باشيد .
به فكر تغيير نام درياي خزر به درياي كاسپيان باشيد .
همه دنيا درياي ما رو به نام شمالي خودمان ميشناسن ولي ما ايرانيها تركي ميگيم خزر.
بچسبيد به شمال زيبا تا تيكه پاره اش نكردن. حتي اگه قراره شمال 20 تا استان بشه خيالي نيست.
بابا بيدار بشويد.
شهروند تنکابنی 12 دي 1387
با عرض سلام خدمت همه مخاطبین این سایت
جهت یادآوری بدنیست به نکاتی اشاره کنم
من نمی دانم بدون تغییر ماندن این استان برای چه کسانی منفعت دارد که اینقدر نگرانند؟مگرگلستان که ازمازندران جدا شد ضررکرد؟مگرمردم گلستان از این جدایی واستقلال ناراضی اند؟جز اینکه خدمات رسانی بهتر ودسترسی مردم به منابع راهتتر شد؟پس دوستان کاسه داغتر از آش نشوند.
به برکت انقلاب اسلامی از سال 58 تاکنون پنج شهرستان جدید به شرق مازندران اضافه شده(سوادکوه59بابلسر67جویبار76گلوگاه85فریدونکنار86) که هریک مستقل شده وبرای آنها ردیف بودجه مجزا تخصیص داده شده وخدمات رسانی وتمرکز مدیران به آن سمت کشیده شده است.
ازبعداز انقلاب اسلامی شهرستان های غرب مازندران درهیچ زمینه ای توسعه یافتگی بدست نیاورده اند به عنوان نمونه جوانان این منطقه برای طی کردن تحصیلات عالیه وتکمیلی یاباید از استان خارج شوندیا به شرق استان بیایند چرا؟مگر غرب مازندران درنقش گیری جمهوری اسلامی سهیم نبود؟مگر غرب مازندران در هشت سال جنگ تحمیلی شهید به این آب وخاک تقدیم نکرد؟این همه بی عدالتی برای چه؟
دانشگاههایی مانند علوم کشاورزی ساری-صنعتی نوشیروانی بابل-دانشگاه مازندران-علم وصنعت بهشهر-علوم پزشکی بابل در شرق استان مستقرند پس خیلی هم بی ربط نگفتیم یا در بخش صنعت:کدام یک از 5طرح بزرگ صنعتی که قرار است اجرا شود یا در دست اجراست در غرب مازندران است؟پالایشگاه نفت دودانگه ساری-کارخانه سیمان نکا-خودروسازی بابل-کارخانه کک سازی سوادکوه یا پتروشیمی جویبار؟سهم غرب مازندران فقط تماشای این کارخانه هاست.به وضیعت راهها در غرب مازندران نگاه کنید.اتوبان آمل تا ساری را به خاطر بیاوریدحالا جاده چالوس تا رامسر رابا آن مقایسه کنید هردودر یک استان قرار دارند یکی در شرق ودیگری در غرب استان.
همواره درغرب مازندران از مدیران شرق استان استفاده میشود.چرا؟مگر مدیرانی که ازشرق استان می آیندچه مدرک تحصیلی وسوابقی دارند؟مگرجز این است که هرخام وبیسوادی رامی آورند تابا آزمون وخطایی که در شهرهای غرب استان انجام می دهد بعداز کسب تجربه بروندودرشرق استان مشغول کارشوندومسایلی از این دست که امروز فریاد مردم غرب مازندران را بلندکرده تا بخواهند خود را از این زندان جغرافیایی آزاد کنند.
باتشکرازمسولین سایت شمال نیوز
شهروندی از تنکابن
نا شناس 13 دي 1387
از استان شدن گلستان چه کسی سود برد؟ آیا مردم ترکمن ها و گرگانی ها یا زابلی های مهاجر؟ یک سری به گلستان بزنید و ببینید چه خبر است. مطمئن باشید از استان شدن غرب مازندران به جز یک عده پولدار تهرانی کس دیگری سود نمی برد.
دکتر محسن 19 خرداد 1388
شایسته ترین و زیباترین و قابل توسعه ترین و معروفترین شهر در غرب مازندران و شرق گیلان رامسر است
دارای فرودگاه ، تلکابین ، هتلهای مجلل ، زمینهای مستعد تجاری و اداری ، کادر پزشکی مجرب ، و تفریگاههای بسیار که میتواند به بزرگترین قطب توریستی کشور تبدیل و سرمایه های اقتصادی فراوانی را از خارج و داخل به این شهر و استان تزریق کند
تنکابن و نوشهر و چالوس و رودسر دارای چنین شرایطی نیستند و فقط رامسر است که از نظر قومی قبیله ای برایند گیلان و مازندران است
نا شناس 11 تير 1388
اوووووووووووووووووواه
چقدر الاف !!!
نا شناس 11 تير 1388
سوادکو کجایه ؟؟؟؟؟؟؟
نا شناس 11 تير 1388
سرزمینهای شمالی ایران(گیلان،مازندران و گلستان) باید به یک استان تبدیل شوند و برای هر منطقه بایستی نظام مدیریتی درست و پیشرفته ای تعریف شود و در غیر اینصورت در سالهای آتی ما شاهد تقاضاهای متعدد دیگری از این دست خواهیم بود.


در جواب برادری که این جمله را گفت عرض کنم : اون وقت این استان جدید به مرکزیت کجا ؟؟؟؟؟
حتما (بابلسر) !!!!
نا شناس 11 تير 1388
غرب مازندران امکان نداره استان بشه.منطقه ای که بزرگترین شهرش 45 هزار نفر بیشتر جمعیت نداره حتی امکان داشتن یک فرمانداری ویژه بشه. چون مازندران 10 سال پیش تقسیم شد هنوز خیلی ها برای استان شدن تو نوبتن و اولویتشون خیلی از شما بیشتره. شهر هایی مثل آمل یا بابل با جمعیتی بیش از 200 هزار نفر وجود دارند اونوقت یک روستایی مثل تنکابن با 40 هزار نفر ادعای مر کز شدن داره!


در جواب پسر گلم بگم که این روستای کوچک فرمانداری ویزه هم میشه تو اصلا خودتو نارحت نکن " تو فقط فکرو ذهنت درس باشه درس ...!
نا شناس 11 تير 1388
کم پیش میاد 1 بابلی بیاد تو این بحث ها شرکت کنه.
همیشه سر درسشونن تا Dr بشن.
ام این سارویا ....
شمام بشینین سر درس بلکه یچی شدین
نا شناس 11 تير 1388
خدمت اين آقاي مازندراني كه گفته بود تنكابن به در خواست حاكمش از گيلان جدا شد من هم بهش ميگم تويي كه اطلاعات نداري چرا حرف بيخود مي زني
رضا شاه
در جريان مشروطه كه از افتخارات گيلان بوده بوده با ما گيلاني ها عقده پيدا كرد
و شهرهاي شرقي ما را متاسفانه به زور از ما جدا و به مازندران پيوست كرد.
البته شما مازندراني ها چوبش را داريد مي خوريد گلستان از مازندران جدا شد
و گيلان جديد(غرب مازندران) هم در آينده يك استان مي شود و گيلان صاحب دو استان مي شود.
در ضمن شما گفته بوديد اگر تنكابن جز گيلان بود الان دهاتي بيش نبود!!!!!

اتفاقا من هم ميگم مازندران دهاتي بيش نيست كل افتخارات تاريخ شمال ايران متعلق به گيلاني هاست شما مازندراني ها حتي با زبان خود مشكل داريد بزرگترين و پرجمعيت ترين شهر شمال ايران بزرگترين بند شمال ايران
در ورزش هم گيلان يه سر و گردن از مازندران جلوتر است.
گيلان دو تيم در ليگ برتر د ارد ولي مازندران هيچ تيمي در ليگ برتر ندارد
تمام فيلم هاي شمالي كه در شبكه سراسرس صدا و سيما پخش مي شود متعلق به شبكه گيلان است.

پس آقاي عشق ساري نتيجه مي گيريم گيلان دهات نيست
بلكه شما دهاتي هستي كه حرف بيخود مي زني.
نا شناس 11 تير 1388
کدوم شهر رو از سوادکوه جداکردند؟راست میگه بگو تا ما هم بدونیم...
آخه مگه سوادکوام شهر داره ؟
مهدی پور زارمی 3 مرداد 1388
همه این ها تقصیر ساروی های عقده ای که چه شما که دور از مرکز استانید و چه ما که به مرکز استان نزدیکیم از دست اینها داریم می نالیم , آخه تا کی حق کشی , مسوولان ساروی زمان سیل نکا تمام بودجه ما رو که به نکا داده بودند خوردند مثال : یک بودجه ای که برای احداث یک پل تو شهرستان نکا برای یک روستاهی که پل ارتباطیش تخریب شده بود اختصاص داده بودند رو ساروی ها بردند توی ساری یک پل جدید برای خودشون زدند که من یاد میاد اون روستا تا چندین سال بدون پل بود . من با استان شدن غرب مازندران کاملا موافقم ولی مشکل اینجاست که یک شهر بزرگ هم توی غرب مازندران وجود نداره , به آمار نگاه کنید :
چالوس 45 هزار نفر
تنکابن 43 هزار نفر
نوشهر 42 هزار نفر
رامسر 32 هزار نفر
نور 22 هزار نفر
اگر شهری قرار باشه مرکز بشه اون هم چالوس که هم جمعیتش بیشتره و هم در مرکز قرار داره !
خودم 25 مرداد 1388
گیلانی ها به هوش باشید زنگ خطر به صدا در اومده ترک ها و کویری نشین های (.......) گیلان رو گرفتند
رشتی های گیلک زبانی که تحت قومیت گرایی و تحقیر توسط فارس ها قرار دارند یه نگاهی به شهرشون بندازن .زبانمون رو که هویت قومییمون بود ازمون گرفتن حالا دارن شهرو ا ستانمون رو هم از چنگمون در می ارن
برای مثال برید یه نگاهی به ویکی پدیا بندازید لغت گیلان رو سرچ کنید می بینید چه اراجیفی نوشته برای مثال زبان های افغانی و عربی و بلوچی و لکی رو در گیلان رایج دو نسته.........بسم الله... درصورتی که از گیلان تا گلستان مردم خودشون رو گیلک زبا ن می دونن ........ این خودش نشون می ده که ایننا چه قدر چشم دیدن شمالی ها رو ندارن خود ما شمالی ها باید با هم متحد باشیم و گرنه راه به هیچ جایی نمی بریم
شهريار طبرستاني 27 آبان 1388
شما قابل اسم مازندران را نداريد. چون كه تعصبش را هم نداريد. اصلا شما از اول رشتي بوديد. همان بهتر كه برويد با رشتيها يك استان بشويد. شر تان كم
makansoltani 1 آذر 1388
اندكي صبر سحر نزديك است

استان جديد دير يا زود در مازندران بوجود ميايد اونقت مازندران فنقلي ميمونه با ساري و بهشهرو آمل و بابلش

ماكان سلطاني از چالوس
makansoltani 2 آذر 1388
تبريز به اون قدرتش نتونست جلوي جدا شدن اردبيل رو بگيره اونوقت اين كدو خوراي شرقي پاچه خوار جمهوري اسلامي مي خوان

چالوس
نا شناس 16 بهمن 1388
تنکابن با توابعش تا حد نوشهر،در سال 1323 هجری خورشیدی از گیلان جدا و تابع استان دوم (مازندران) شد.سندش هم هست.(مصوبه 6578 سال 1323)
اگر در یک دوره ای (از زندیه تا قاجار) از گیلان جدا شده بوده جزء مازندران هم نبوده و ناحیه ثلاث را تشکیل می داده است که البته در اواخر قاجار دوباره به گیلان عودت داده شد و تا سال 1323 جزء گیلان بود.اما خدمت بعضی از دوستان مازندرانی عرض کنم که شما نباید با تحریف تاریخ گیلان سعی در حل مشکلات خودکنید!همه مورخین اذعان دارند که سرزمین گیلان و دیلمستان بهد هیچ وجه توسط اعراب اشغال نگردید و مازندران (طبرستان) بود ک بعد چندی اشغال شد.اتفاقا حد تاریخی این دو سرزمین شهر چالوس است و در همه کتب قدیمی از جمله حدودالعالم به این موضوع اشار شده است.اما شما که اینقدر آستارا آستارا می گویید باید به شما بگویم که این شهر همیشه تاریخ جزئی از گیلان بوده و در حدودالعالم هم اسمش امده است.ما گیلکان با تالشها مشکلی نداریم و ما هویتشان را تغییر نداده و اشغال نکردهایم و خود این عزیزان برادر ما هم که به اندازه یک تاریخ دوشادوش ما در این خانه زیسته اند این را خوب می دانند.باید بگویم که ما گیلانیها هرگز این مقدار اختلافها را که شماها دارید با هم نداریم چرا که روحیه ما روحیه ناسیونالیم منفی نیست و همین الان استاندار گیلان بچه چابکسر در شرقی ترین نقطه این استان است و صنعتی ترین شهرهای گیلان هم لوشان و چابکسر در مرزهای استان هستند نه مرکز استان!! در گیلان که محرومیت هم متاسفانه زیاد هست برای همه جاهاست.مثلا شهری مثل لاهیجان که قبل از انقلاب 4 سالن سینما داشت الان یکی هم ندارد و آمار بیکاری و مشکلات اقتصادیش اگر بیشتر از تالش نباشد کمتر نیست.در استان ما هرگز این شکاف وجود ندارد کما اینکه شاید درمورد مازندران هم همینطور باشد و نمی خواهم قضاوتی غیر مستدل داشته باشم و مثلا بگویم در مازندران وضع سارویها گل و بلبل است و وضع چالوسیها درب و داغون!
اما یک چیز را خوب می دانم که مشترکات قومی و فرهنگی و زبانی بسیار بسیار زیادی بین مردم گیلان با مناطق غرب مازندران وجود دارد البته این مشترکات با مردم مرکز و شرق مازندران و گلستان هم موجود است اما در اینجا بیشتر است.مثلا شباهتهای فراوان فرهنگی و زبانی و قومیتی لاهیجان و تنکابن را کسی نمی تواند انکار کند همچنانکه خیلی از شهرهای دیگر این مناطق باهم.
با این حال باید گفت که امید آنکه همه اقوام عزیز ایرانی اعم از گیلک و تالش و آذری و کرد و فارس و تبری و لر و ... در کنار هم به ترقی کشور خویش بپردازند و توسعه ای همگون و متوازن را تجربه کنند.زنده باد ایران
ایرانی 18 بهمن 1388
دوست عزیز اون ناکجا آبادی (امیرکلا) که داری اسم میبری از تنکابن نیم وجبی شما که به روستا بیشتر از شهر شباهت داره بزرکتره بعدشم بیمارستان کودکان و تالاسمیش در کل شمال ایران معروف هست این از بیسوادی شماست که جغرافیاتون ضعیف هست در ضمن یک بیمارستان رنتیک هم به امید خدا تا 1 سال دیگه دارن میسازن و مورد استفاده قرار می گیره و از همه مهمتر تمام این پروزه ها با همت و همکاری مردم هست و خیرین نه این دولت گدا و خسیس
نا شناس 19 فروردين 1389
به نظر من هم هرکی که به امیرکلا میگه ناکجا آباد، بره یه کم جغرافیا بخونه
نا شناس 1 ارديبهشت 1389
میخاستم در جواب برادران غربی و شرقی بگم که آمل هیچ نیازی به هیچ کدومتون نداره. اون قرنهایی که آمل مرکز حکومت طبرستان و علویان بوده و واسه خودش برو و بیایی داشته تو خیلی از شهرهای دیگه(روستاهای دیگه) بیشتر از چهارتا کلبه چوبی وجود نداشته ( به تاریخ مراجعه کنید).حالا شما چطور به خودتون اجازه میدین آمل رو مثل یه توپ پاسکاری کنید به همدیگه!!؟؟ اگه آملیها زیاد وارد این موضوع نمیشن بخاطر اینه که نه از شرقیها دل خوشی دارن و نه غربی ها رو در حد و اندازه خودشون میدونن . آمل با این همه پتانسیل مثل وجود این همه رجال سیاسی و اقتصادی و هم وجود نیمی از صنایع استان تو این شهر حقش جز مرکز استان نیست و نه کمتر. آمل هم از نظر نفوذ آملی ها و هم از نظر اقتصادی و صنعتی از تمام شهرهای استان فعلی سره چه برسه به مازندران غربی!! پس هر استانی باید خیلی هم افتخار کنه که آمل مرکز اون استان باشه. اگه یه روز صبح تشریف بیارید به شهرکهای صنعتی آمل خواهید دید که دسته دسته اتوبوس نیروهای کار رو از شرق و غرب مازندران واسه کار میارن اونجا. آملیها هم از ساری و بابل دل خوشی ندارن . بیشتر بودجه ها به این طرف بابل نمیرسه. مردم شهرشونو خودشون میسازن با پول و تلاش و قدرت خودشون . خیلی از خانوارهای آملی مثل خودمون در سال 50 تا 100هزار تومن و یا بیشتر عوارض پرداخت میکنن . پس شما هم خودتون شهرتون رو بسازید و یا برید و حقتون رو بگیرید و الکی تقصیر رو سر آملی ها نندازید . باور کنید اگه این جاده هراز نبود و بابلی ها و ساروی ها مجبور نبودن از اونجا رد بشن همین بودجه کم هم به آمل نمیرسید. تازه آمل و محمودآباد و نور از قدیم تو یه منطقه بودند حتی خیلی از نوریها تو آمل زندگی میکنند پس الکی به نوریها منت نکنید و هی اونارو با دست پس نزنید و با پا پیش نکشید. اینقدر به چهارتا مسافر که میان اونجا و واستون کلاس میذارن دل خوش نکنید که فردا وقتی این آزادراه درست بشه همونا زمیناتونو میخرن و از اونجا اخراجتون میکنن. حالا ببینید ما کی گفتیم.
نا شناس 1 ارديبهشت 1389
من آملی هستم . نه با شرقیها هستم و نه با غربی ها. به عزیزان غرب استان باید بگم که همین قدر اعتبار و همین تعداد بندر و فرودگاهی که دارید و به اونا مینازید از زمان پهلوی بوده که اونا هم به قول شما شرقی بودند. و به عزیزان شرق استان هم باید بگم که درست نیست که در تقسیم بودجه و... و حتی اخبار تلویزیون از بابل تا گلوکاه رو بیشتر مورد توجه قرار بدید. تازه همینقدر هم که به آمل میرسید به خاطر اینه که دیگه بیشتر از این زورتون بهش نمیرسه و نمیتونید با این تعداد جمعیت و پتانسیل های مختلف که تو استان حرف اول رو میزنه اون رو نادیده بگیرید. پس دیگه وای به حال شهرهای کوچک غرب استان . بیاییدحقیقت رو بپذیرید و همدیگه رو مسخره نکنید و نادیده نگیرید . تازه شما غربی ها هم استان تشکیل بدید . ما کاری نداریم ولی خواهید دید که بعد از ساخت آزادراه آنچنان غیر شمالیها هجوم میارن به اونجا که حتی اختیار استان تشکیل شده به دست خودتون رو هم به مرور زمان از چنگتون در میارن. و این همون بد رو به بدتر تبدیل کردنه .اون وقته که از چاله در میایید و به چاه میافتید و از همه جا رونده و مونده میشید. اگر واقع بین باشید نمیتونید این حرفها رو انکار کنید.
نا شناس 2 ارديبهشت 1389
دعوای تقسیم مازتدران هیچ ربطی به رشتی ها نداره . رشتی ها بهتره به شهر های درب و داغون استانشون برسن . یا اگه عرضه دارن جلوی ترکها رو بگیرن . بجای اینکه به مردم سرزمین علویان بگن دهاتی ( که البته خودشونن ) برن فرهنگ خودشون رو درست کنن که این همه جوک واسشون نسازن که متاسفانه از بد این همسایگی ما هم از دستشون آبرو نداریم و عوام مارو با اونا یکی میدونن. تنکابنی های کوچولو که وعده قاقا لی لی مرکز استان شدن جوگیرشون کرده و اصلا" سایز دعوا کردن هم نیستن بهتره برن تو جمع رشتیها. شرشون کم
تا ابد بابلی! 28 تير 1389
"يكي از عزيزان گفت غرب مازندران اندازه بابل و بابلسرجمعيت نداره ولي ايشون نگفت وسعت فقط تنكابن از بابل وبابلسرو جويبارو قائم شهر وشهرستان هاي معذرت ميخام نيم وجبي اونور بيشتره"
خدمت این دوست تنکابنی بگم که شهرستان مرکز استان نمیشه، شهر مرکزی شهرستان میشه
در ضمن اینم بگم طبق داده های وزارت مسکن:
مساحت تنکابن: 1010 هکتار
مساحت بابل: 3200 هکتار
جمعیت تنکابن: 43842 نفر
جمعیت بابل: 201335 نفر
این آمار شهرهای مرکزی هر 2 شهرستانه
شما حالا قضاوت کنید هصلا تنکابن با بابل قابل مقایسه هست که ایشون همچین چیزی میگن!
-------------
خدمت دوستان بگم که بودجه اینجوری نیس که از ساری بگذره برسه بابل بعد آمل به شما نرسه! بودجه در تمام کشور بر اساس سرانه جمعیت تقسیم میشه
بابل حمعیت دوم در استان، و حتی به دید وبسایت وزارت مسکن بزرگترین شهر استانه
حالا بودجه های سال 89 که تصویب شده برای شهرهای مهم رو بررسی میکنیم ببینیم اختلاف سره چیه آیا واقعا بابله که بودحه خوره که انقد گیر دادین بهش یا نه:
ساری :87 ملیارد تومان با 261293 نفر جمعیت
آمل: 44 میلیارد و 500 میلیون تومان با 199698 نفر
بهشهر:6.9 میلیارد با 84117
رامسر: 3.8 با 32085 نفر
نوشهر وچالوس 9.6 با 88100
تنکابن 6.6 با 43842 نفر
محمودآباد 3 میلیارد 27748 نفر
بابل:24 میلیارد تومان(به این قسمت خیلی دقت کنید و اونو با ساریو آمل مقایسه کنید) با 201335 نفر جمعیت
تمام این آمارها از پورتالهای شهرداری خود این شهرها و از وبگاه امار ایران گرفته شده.

با یکم دقت و تقسیم بودجه به تعداد افراد یک شهر میبینید که خب تفاوتی نیست بین شهرها آنچنان مخصوصا بابل! که هم بزرگتر از خیلی شهرهاست! هم جمعیتش بیشتره اما بودجشو با آمل مقایسه کنید.
در ضمن اینم بگم علاوه بر این بودجه ها به غربی هایی نظیر "رامسر" که حتی اندازه امیرکلای بابل هم نیست 42 کیلیارد تومتن برای تله کابین و 44 میلیارد تومان برای بازسازی فرودگاهش تعلق گرفته و به بابل برای پل کشوریش 1 میلیارد تومان هم "وام" ندادند!!!! وام ندادند.

یه چیز دیگم بگم همه شهرها مظلومن تو مازندران چرا سر دعوا دارید با هم، دزفول فکسنی سالیانه 50 میلیارد و آبادان با 100000 نفر جمعیت 50 میلیارد تومنه!!!! اهواز 500 میلیارد تومن داره بودجه میگیره!! خرمشهر وضعش از ما بهتره، اونوقت شما سره یک قرون 2 زار دعوا دارین؟!!!
بیاین عوض اینکه بشیم بازیچه دست و ئسیله خنده بالاییها که کوچکترین نظر رو هم به مازندران ندارن اما موقع تفریحاتو عشق و حال میان اینجارو به گند میکشن میرن، برای اولین بار هم شده غیرت نشون بدیم به مازندران نه اینکه کی بابلیه کی آملیه یا کی تنکابنی.
ممنون
نا شناس 16 مرداد 1389
گرگان با جدا شدن از مازندران زبان و فرهنگ خود را از دست داد
نا شناس 7 دي 1390
الحاق چابکسر به رامسر راه برون رفت از مشکلات مردم منطقه
رضا 4 فروردين 1392
با سلام

دوستان عزیز شرق مازندرانی ....
در متن های فوق ، غرب مازندران را به استفاده بیشتر از بودجه ، کم جمعیتی ، هتل سازی برای عربها و ... متهم کردید.
خب پس چرا از تفکیک شدن ما هراس دارید.

رضا از تنکابن
مهدیار از آمل 7 دي 1392
سلام به همه مازنی ها از شرقیش تا غربیش.ی کم منطقی به این موضوع نگاه کنین.اگه مازندران واقعا بخواد تقسیم بشه مرکز غربی باید آمل بشه،حالا چرا آمل؟چون هم موقعیت جغرافیاییش عالیه(به پایتخت نزدیکه)هم امکاناتش عالیه از امکانات رفاهی تا امکانات پزشکی و هم بافت فیزیکیش.اصلا ی چیز بگو که آمل نداشته باشه.به بقیه شهرهای غربیم توهین نباشه ولی اگه قراره مرکز بشه شهری که ساعت ۸نشده همه جاش بسته میشه واقتصادش شده فروش ویلا به تهرانیا پس بهتره اصلا تقسیم نشه...
دیلمی 15 دي 1392
گیلان یعنی سرزمین مادری و نماد مردمان شمال کشور پس به سرزمین آبا و احدادی شمالیها محترم باشیم (حداقل تو سایت شمالی خودمون)
احسان 11 دي 1393
واقعا برایی غربی ها متأسفم....شما هرچی افتخار دارین از شرق استانه..... این همه ورزشکار....این همه قهرمان.....تازه شهرهایی مثل نکا و بهشهر و جویار و سوادکوه نیومدن که ببینن بودجه مازندران کجا خرج میشه....پیشنهاد میکنم یه سر به این شهرها بزنید تا متوجه بشین حتی یه پارک تو این شهرها پیدا نمیشه
احسان از نکا 11 دي 1393
باید به اون دوست رشتی عرض کنم که در ورزش، کل گیلان و رشتی های مازنی (غربی ها) یک صدم شرق مازندران هم افتخار ندارن....ما مدال های المپیک متعدد داریم قهرمان های المپیک و جهانی داریم ولی اونا دریغ از یک ورزشکار پر افتخار......تو لیگ برتر فوتبال 65 مازنی داریم..... و شما رشتی ها جز ننگ برای ما شمالی ها چیزی ندارین

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.705 seconds.